Hoe haal je je omzet?

Wat is jouw omzet tot nu toe?

Het is nu februari, halverwege het 1e kwartaal. Je bent lekker bezig met klanten, facturen maken. Maar maak je wel eens een analyse van je omzet? Zit je op koers? Past het bij je doelstelling van dit jaar?

 

Verdubbel je omzet

We zijn in het begin van het jaar. Je kunt nu dus nog alles bijstellen. Voor je het weet is het zomervakantie, najaar en dan… blijkt dat je dit jaar eigenlijk weer die € 10.000,- niet gehaald hebt.

Op Facebook zie je allemaal oproepen voorbij komen “Verdubbel je omzet” en “Verhoog je omzet naar € 100.000,- of meer” met heerlijke palmbomen en andere verleidelijke beelden. Zie jij ze ook? Het lijkt heel gemakkelijk. En daar zit jij dan met je ‘schamele’ omzetje. “Ik doe iets niet goed”.

 

Je doet het goed

Nou in eerste plaats. Die 10 ruggen heb je wel zelf verdiend. Hartstikke goed! Je mag trots zijn op jezelf. Want ondernemer zijn valt niet mee. Je moet alles ineens zelf doen (althans, zo voelt het vaak). En dan heb je nog je gezin. Je houdt veel bordjes hoog en dat doe je goed.

 

Niet iedereen is als ‘ie start met zijn bedrijf ook meteen een goede planner, een kei van een tekstschrijver en een slimme belastingadviseur.  Je leert het ‘on the way’. En je leert uitbesteden, want je hoeft niet alles zelf te doen. Wat een verademing!

 

Hoe gaat het met je bedrijfje?

Die vraag krijgen we allemaal wel eens. Bedrijfje?? Wanneer zien ze nu eens in dat jouw praktijk geen alternatief voor het ‘kantklossen’ of cupcakes bakken is (hoewel dat ook een zeer lucratieve bezigheid kan zijn). Je bedrijf is  een serieuze zaak, waar je serieus geld mee verdient. Het is je hobby omdat je het met passie doet, maar het is geen ‘bedrijfje’ wat je als hobby erbij doet. Serieuze ondernemers kijken naar hun omzet en maken plannen om hun omzet te halen en liefst nog; te verhogen.

Cupcakes bakken als hobby of als bedrijf

Omzetdoelstelling

Hoe zit dat bij jou? Kijk jij wel eens terug naar je ondernemersplan? Hoe wilde jij je geld verdienen? Met massages geven, workshops, coachingssessies? Je had het allemaal uitgerekend omdat de Kamer van Koophandel daar nu eenmaal om vraagt.

Maar het was een echt plan. Het IS een echt plan. Met een doelstelling, een financieel plaatje. Een omzet per jaar.

 

Reken het zelf uit

Hoe is je omzet deze maand t.o.v. vorig jaar eind februari? Ben je gestegen? Hoeveel procent? En t.o.v. je plan? (Omzet jan + feb)*6 geeft een heel grove jaarprognose waarbij ik voor het gemak even geen rekening houd met de zomervakantie.)

(Omzet jan + feb)*6 = jaaromzet

Waar kom je op uit?

Hoeveel coachingssessies moet je daarvoor geven? Hoeveel massages? Hoeveel producten moet je verkopen?

Hoeveel klanten moet jij hebben om je omzet te halen

Maak een promotieplan

Maak helder hoe jij je omzet kunt behalen. Aan de hand daarvan maak je een promotieplan. Hoe krijg je je praktijk vol? Wat is daarvoor nodig? Een nieuwsbrief, een aantal posts op Facebook, een blog op LinkedIn, een Facebook Live? Pitchen op een netwerkbijeenkomst?

Plan in dat je een paar weken van tevoren begint met het promoten ervan. Maak een promotieplan en een contentplan. Welke kanalen zet je in? Met welke boodschap?

Nu kun je nog alles bijstellen. En de uitkomst bij je volgende analyse zal je verrassen ??

maak een Contentplan om je acties te promoten en zo je omzet te halen

 

Hulp nodig?

Als dit allemaal abacadabra voor je is kan ik je helpen om een plan te maken. Bel me voor een vrijblijvende intake om te kijken wat jij nodig hebt. Of kom eens langs bij het Content Café, elke maandagmorgen in Nieuw-Vennep.

 

Het Content Café is een laagdrempelig social media bijeenkomst/-training waarbij je onder mijn begeleiding je social media posts maakt en inplant.

 

 

Leave A Comment