Hoe maak je een contentkalender – 10 stappen

Hoe maak je een contentkalender – 10 stappen

Een nieuw jaar voor de boeg. Iedereen is er mee bezig. Reflectie op het oude jaar. Wat ging er goed? Wat waren mijn plannen begin 2018 en wat is ervan terecht gekomen?

Goede voornemens - met contentkalender gaat het lukken - Trudy Pannekeet
Met een Contentkalender gaat je voornemen zichtbaar te worden zeker lukken

Niet die kilo’s afgevallen (ja opgeteld wel: 2 eraf, 1 erbij en dat een paar keer. Zo ben je wel behoorlijk wat kilo’s afgevallen).

Wel die LinkedInchecklist gedownload om je profiel te optimaliseren, maar er daarna niet meer naar gekeken.

Goed zichtbaar worden door regelmatig berichten te posten op Facebook, LinkedIn en Instagram. Tja, dat is er ook niet van gekomen. Goed begonnen, maar daarna komt er de klad in. Elke keer iets verzinnen. Het is zo wel een bijeengeraapt verhaal geworden. Hoewel verhaal?? Weinig samenhang en het brengt je niet de klanten die jij voor ogen hebt.

Goed zichtbaar met behulp van een contentkalender

Geen nood. We gaan vol goede moed opnieuw beginnen. En dit keer ga je het volhouden. Hoe dan? Door het maken van een contentkalender.

Hoe maak je een contentkalender?

Je bepaalt in grote lijnen hoe jouw jaar eruit gaat zien en welke berichten daarbij horen. Daarna kun je het in detail per dag gaan invullen. Als je niet elke dag weer iets moet verzinnen maar op 1 moment een heleboel berichten maakt en inplant gaat social media je veel gemakkelijker af en dan gaat het voor je werken.

Contentkalender stappenplan

Stap 1: Maak een overzicht/kalender voor de nieuwe periode, het nieuwe jaar 2019. Ik vind het zelf handig om hier excel voor te gebruiken. Je kunt het ook in het jaaroverzicht in je agenda schrijven.

Ik heb een opzet Contentkalender gemaakt waar ik de feestdagen al in heb gezet. Ook een aantal bijzondere dagen in het jaar. Stuur me een mailtje als je deze excellijst wilt ontvangen.

Contentkalender 2019 in excel - Trudy Pannekeet

Stap 2: Zet daar de feestdagen en andere bijzondere dagen in. Welke thema’s zijn er aan dagen gegeven waar jij op in kunt spelen? Dag van de liefde, Gezondheidsdag op 7 april, etc. Kijk hiervoor op www.fijnedagvan.nl Of op Wikipedia. De site Issuekalender geeft veel speciale dagen waar je op in kunt haken Je kunt hier een categorie selecteren die voor jou relevant is. Ook een leuke en heel uitgebreide site is Days of the Year.

Een goed voorbeeld van inhaken zie je hieronder van Voedingscoach Lisanne die hier post over World Bean day in aanloop naar de Nationale Week zonder Vlees (intitiatief van De Hippe Vegetariër) die op 11 maart van start gaat.

Er zullen anderen zijn die ook aandacht aan die week geven en zo krijgt dit hele onderwerp meer aandacht op social media. Het kan zelfs #trending topic worden. Let er wel op dat je de meest gangbare hashtag gebruikt zodat je meelift op de virale stroom.

https://www.instagram.com/voedingscoachlisanne/

Stap 3. Markeer de vakanties. Dan ben je misschien zelf weg. Of je kinderen zijn vrij en dan werk je niet of minder. In ieder geval is een vakantie vaak niet handig om een workshop te geven omdat dan veel mensen weg zijn.  

Bloggen en een nieuwsbrief

Stap 4. Bepaal hoe vaak jij een blog wilt schrijven. Heb je nog niet zoveel blogervaring en vind je het lastig om te schrijven wees dan niet te streng voor jezelf door jezelf te verplichten elke week een blog te maken. Ja, elke week een blog posten is goed voor je zichtbaarheid, maar ga je dat volhouden?

Ik kan je nu al garanderen dat je na 2 blogs, misschien 3 terugvalt in je oude patroon en het laat versloffen. Geen tijd, geen onderwerp, komt volgende week wel. Dat is ook niet handig voor je volgers want die gaan wennen aan het ritme waarop jij je blogs post. Ze gaan er zelfs op rekenen dat je met die regelmaat weer goede tips deelt. Teleurstelling onder je potentiele klanten. Dat wil je niet hebben.

Eens per maand of om te beginnen; eens per 2 maanden is ook prima. Dat is ook regelmaat. 

Wat ik je wel aanraad is om het maken van je blog te plannen. Zet ‘m in je agenda. Er gaat altijd meer tijd inzitten dan je verwacht als je lekker aan het typen bent.

Vijf blogmomenten om in je agenda te zetten:

– Blog maken
– Na nachtje slapen: Blog nakijken en redigeren
– Beeldmateriaal erbij zoeken. Goede kopfoto.
– Blog op website plaatsen (ook altijd een dingetje, er gaat altijd wel iets mis) en SEO aanpassen
– Blog promoten via social media.

Maak je content op 1 moment - Trudy Pannekeet

Stap 5. Wanneer wil jij je nieuwsbrief rondsturen? Hierbij geldt hetzelfde als bij de blog. Kies voor een frequentie die jij waar kunt maken. En neem ook hier de tijd om je nieuwsbrief te maken, na te lezen en te versturen. 

Stap 6. Welke activiteiten die georganiseerd worden raken jouw vakgebied en kun je op inhaken richting je ideale klant? Een royal wedding of royal baby als je fotograaf bent. Als opvoedkundige of gezinscoach kun je hier ook vast iets mee.

Nachtvorstperiode als je schilder bent of hovenier. Pollen in de lucht en trampoline-seizoen als je homeopaat bent of EHBO-er. Start van de lente/zomervakantie als je voedingscoach bent en mensen kunt begeleiden naar een slanker en gezondere levensstijl. Op welke momenten in het jaar zou jouw ideale klant jouw diensten heel goed kunnen gebruiken?  

En niet te vergeten: je omzet

Stap 7. En dan nu je eigen programma. Heb je een idee hoeveel omzet je wilt halen volgend jaar? Wat heb je nodig en wat is leuk voor extra?

Welke omzet wil je halen? Wat is ‘need to have’ en wat is ‘nice to have’?

Deel die omzet door 9 maanden. Denk aan de zomermaanden waar over het algemeen weinig workshops geboekt worden of trainings gevolgd. Je gaat wellicht zelf ook met vakantie.

Verdeel de omzet over de maanden. Hoeveel diensten moet je verkopen om je omzet per maand te behalen? 25 coachingssessies van € 65,-, 2 programma’s van € 1.500,-, 10 cursisten a € 120,-. 30 massages van € 45,-. Etc.

Hoe haal je je omzet?

Plan deze voor de eerste maanden van het jaar in. Hiermee krijg je ook direct een sanity-check. Is de omzet überhaupt wel te halen of moet je je productaanbod en/of je prijzen aanpassen?

Stap 8. Hoe krijg je nu die klanten? Wat is er voor nodig? Wanneer moet je beginnen met de promotie ervan? Wanneer moet de activiteit op je website staan, waar kun je eventueel pitchen met jouw activiteit, wanneer maak je een Facebook-event, ga je eventueel een webinar of een FB-live organiseren. Ook dat zet je in je planning. Dat is vaak heel lastig. Wat werkt er nu voor jouw ideale klant. Als je het niet doet weet je het niet. 

Stap 9. Vergeet ook niet alle agenda’s, nieuwsbrieven en bijeenkomsten van netwerken waar jij lid van bent. Zorg dat je met jouw activiteiten op hun agenda’s staat. Noteer deadlines of verspreidingsdata in jouw agenda.  

maak een Contentplan om je acties te promoten en zo je omzet te halen

En nu schrijven

Stap 10. Je hebt nu in je kalender de momenten helder wanneer je wat kunt posten. Maak nu je content. Doe dit voor een week, maand vooruit. Hoe je dat doet en wat je kunt posten lees je in mijn blog: Zo maak je voor 10 weken social media berichten.

Zo ben je er niet elke dag mee bezig en een ander voordeel is dat je vaker consequent blijf in je boodschap. Je bent het op 1 moment aan het maken met jouw ideale klant in gedachten.

Wil je hulp om je 10 tips, 10 vragen etc. te bedenken? Of om het daadwerkelijk te gaan doen? Kom dan eens maandag naar het Content Café ☕️👩🏻‍💻 Samen aan je social media werken
Elke maandag van 9:00 – 10:00 in Nieuw-Vennep

Ik hoor graag of je bovenstaande tips handig vindt. Met welke tip ga jij aan de slag? Laat je dat hieronder een reactie achter?

Deze post heeft 3 reacties

  1. Hartelijk dank Trudy voor deze superhandige tool, echt heel waardevol! En wat een uitstekende timing zo aan het begin van het nieuwe jaar. Iets doet mij vermoeden dat deze blog al lang van tevoren stond ingepland op je eigen contentkalender 😜. Fijn dat je stap voor stap uitlegt hoe ik mijn eigen contentkalender het beste kan vullen. Ik ga er zeker mee aan de slag deze week!

  2. Bedankt Trudy voor de praktische tips en de workshop. Hier kan ik wat mee. Dit weekend meteen een contentkalender maken 🙂

    1. Dank je Lisanne, er zijn idd veel gezondheidsgerelateerde themadagen en -weken. Je maakt er al gebruik van. Leuk!!

Geef een reactie

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Praktische LinkedIn Training