Zo maak je voor 10 weken social media berichten

Zo maak je voor 10 weken social media berichten

SNEL SOCIAL MEDIA CONTENT MAKEN
Wil je niet elke keer iets hoeven verzinnen om op je Facebookpagina te plaatsen of voor op LinkedIn? Maak dan even tijd en maak meteen voor een aantal weken jouw social media berichten. Hoe maak je op één moment voor de komende tijd al je social media content? Ik heb een handige tip voor je.

Plan een moment om al je berichten in 1 keer te maken.

Social media berichten maken in agenda zetten - Trudy Pannekeet

Voordelen

Voordelen van in 1 keer voor bepaalde periode content te maken:

  • Je berichten zijn goed afgestemd op elkaar. Er zit een lijn in. Je blijft op een spoor. Zo is de kans groter dat je klanten je blijven volgen en (belangrijker nog) van jouw diensten gebruik gaan maken. Als je ad hoc berichten plaatst is die lijn vaak niet goed te volgen en raak je je klanten niet. Ja, je raakt ze kwijt.
  • Je hoeft er niet elke keer weer over na te denken. Je hebt dan meer tijd om met je eigen vak bezig te gaan. Veel leuker toch?

Wissel je social media content af

Het is belangrijk je content af te wisselen. Anders wordt het saai. Probeer te variëren door eens een tip te posten. Dan weer een vraag, een stuk uit de krant, een motivatietekst. Ook is het goed iets van je bedrijf te laten zien; een ‘achter te schermen’, etc.

Deel waardevolle informatie

Ga uit van de 80-20 verdeling; 80% kennis delen en 20% promotie. Hieronder suggesties voor de 80% kennis. Je kunt onder je blog of na een vraag ook een link naar je evenement plaatsen. Dat reken ik niet onder promotie. Een post waarin je alleen je workshop of je coachingssessie aanbiedt is promotie.

Hoe pak je het aan?

Als je nu even de tijd neemt en je schrijft: 

  • 10 tips 
  • 10 vragen
  • 10 artikelen die je wilt delen over je vak
  • 10 quotes
  • 10 x jij aan het werk/waar jij je inspiratie vandaan haalt/bedankjes/etc. 
  • 10 blogideetjes (bijvoorbeeld dieper ingaan op een tip. Werk 1 blog uit
  • 10 x top 10 uit jouw vakgebied (10 mooiste natuurplekjes, 10 fijnste meditatiemuziekjes, etc)

Dan heb je ineens 70 berichten die je afwisselend kunt posten. 10 weken aan content!

Je zou het zo kunnen doen dat je elke maandag een tip geeft, elke dinsdag een vraag. Op woensdag kies je voor een artikel van een ander, etc. 
Of je pakt een week dat je elke dag een tip geeft in aanloop naar een beurs bijvoorbeeld. Uiteraard ga je hierbij uit van welke activiteiten jij zelf op je contentkalender hebt staan.

Tuurlijk ben je er wel even mee bezig, maar het heeft alleen maar voordelen.

Steeds met je ideale klant in gedachten

Zoals gezegd ben je er niet elke dag mee bezig. Een ander voordeel is dat je vaker consequent blijf in je boodschap. Je bent het op 1 moment aan het maken met jouw ideale klant in gedachten. Het is wel de bedoeling dat je elke dag reageert op de commentaren van je volgers. Maar dat is veel minder werk dan een hele post plaatsen.

Social media berichten inplannen

Als je al die content gemaakt hebt kun je het inplannen. Je zet het in je contentkalender en daarna ga je het inplannen bij de verschillende media. Bij Facebook kan je dat op de pagina zelf doen. Bij de andere media kun je dat via Buffer.com of Hootsuite.com.

Samen aan jouw social media werken?

Wil je hulp om je 10 tips, 10 vragen etc. te bedenken? Of om het daadwerkelijk te gaan doen? Kom dan eens maandag naar het Content Café ☕️👩🏻‍💻 Samen aan je social media werken
Elke maandag van 9:00 – 10:00 in Nieuw-Vennep

Ik hoor graag of je bovenstaande tips handig vindt. Met welke tip ga jij aan de slag? Laat je dat hieronder een reactie achter?

Deze post heeft 17 reacties

    1. Hi Lindsey, dank je! Het is een leidraad. Je zal er je eigen invulling aan geven. Het kan helpen bij het consequent volhouden en in al je berichten een logische lijn in te hanteren naar je lezer toe.

  1. Heel eerlijk vind ik dat bij mij niet zo goed passen. Teveel ‘voorbedachte rade’ of zo. Nu heb ik dan ook een persoonlijk blog en misschien is dat wel anders. Ik zie de toegevoegde waarde van je tips. Maar ik heb het gevoel dat ik dan veel meer weg ga bij mijzelf en mijn ‘core business’ (persoonlijke verhalen of artikelen schrijven vanuit een persoonlijke invalshoek). Natuurlijk moet ook ik een planning doen. Maar eerlijk gezegd doe ik dat wel wat meer ‘hap snap’.

    1. Dank voor je reactie Rory. fijn dat je dit niet nodig hebt 😊. Je schrijft denk ik (aan je blogs te zien) heel gemakkelijk. Dat is super! Maar er zijn veel mensen die niet zo gemakkelijk schrijven.
      Voor ondernemers is het belangrijk regelmatig online te zien te zijn. Om zo in de gedachten van potentiële klanten te blijven, zodat als ze je dienst nodig hebben ze aan jou denken. Dan is het handig niet hap snap berichten te schrijven maar in 1 keer een hele serie.
      Voor een persoonlijke blog is het zoals je aangeeft anders, tenzij je daar je inkomsten uit wilt halen.

  2. Dat is een handig en overzichtelijk schema! Ik gebruik nu vooral mijn Moleskine XL maar dit is ook wel handig. Ik heb nu niet echt zo’n strakke agenda maar heb wel een algemeen idee in mijn hoofd van wat ik wanneer publiceer.

    1. Dank je Nicole, je kunt alle ideetjes voor de 10 tips, 10 vragen etc noteren in je Moleskine XL 👍😊 (of andere notitieboek). Goed dat je voor jezelf een structuur hebt. Dan komen de teksten vast ook snel.

  3. Bedankt voor deze heldere post! Ik blog nog niet zo lang en ik kan wel wat structuur gebruiken. Ik ga er zeker mee aan de slag!

    1. Nou over het onderwerp waar jij over blogt (WordPress) is heel veel te schrijven. Ook als posts op social media: Tips, tutorials, etc. Fijn dat je dat deelt!

  4. Wat een handige tips geef je ons en een goede blog heb je geschreven.

  5. Handig schema, ik zou daar ook eens aan moeten beginnen. Een goed voornemen voor 2019!

    1. Kan voor jou ook goed werken. Als je je reizen geboekt hebt kun je daaromheen bedenken welke berichten men leuk vindt om te lezen. Succes!

Geef een reactie

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Praktische LinkedIn Training