Facebook recensie zijn nu aanbevelingen

Facebook recensie zijn nu aanbevelingen

Facebook heeft de recensie-mogelijkheid aangepast. Het heet nu Aanbevelingen. Ik heb je eerder verteld in mijn blog hoe belangrijk het is om Facebook aanbevelingen te krijgen. Dat geldt uiteraard ook voor LinkedIn aanbevelingen.

Facebook aanbeveling - Waar staat de Facebook aanbeveling

In plaats van dat men sterren kon geven (van 1-5) is het nu de keuze tussen JA of NEE aanbevelen. De recensies blijven  gewoon naast de aanbevelingen bestaan. Ik heb al eerder aangegeven waarom recensies belangrijk zijn en  waarom Facebookrecensies belangrijk zijn en hoe recensies werken op Facebook. Nu heeft Facebook wat veranderingen aangebracht die ik hieronder toelicht.

Geen sterren meer

Verwarring alom over deze verandering van naam en opmaak. Maar het valt allemaal best mee. Wat is er veranderd?

Vroeger kon je alleen met sterren beoordelen en hoefde er geen tekst bij. Dat kan nu niet meer. Prettig, want het is altijd goed te lezen waarom iemand een bedrijf wil aanbevelen. Bovendien kan iemand je ook niet zonder reden te vermelden een keiharde NEE geven. Met een NEE wil je toch weten wat er aan de hand is om het op te kunnen lossen.

Er zijn een paar dingen veranderd: Er wordt dus geen gebruik meer gemaakt van het sterbeoordelingssysteem. Wanneer je klanten nu een review willen schrijven, kunnen ze ervoor kiezen om je pagina wel of niet aan te bevelen. Ze krijgen de vraag: wil je aanbevelen JA/NEE.

De sterbeoordeling (met range 1 tot 5) was op zich voldoende. Het was niet nodig er een tekst bij te schrijven. Bij de nieuwe vorm (aanbeveling) moet je er wel een tekst bijzetten. Wel zo duidelijk dat aan wordt gegeven waarom iemand je bedrijf aanbeveelt. Aan een enkel Ja/nee heb je niet zoveel.

Aanbevelingen zijn krachtige steunbetuigingen

Wanneer klanten je in het openbaar aanbevelen in een groep of bij hun vrienden, wordt dit weergegeven op je pagina zodat iedereen het kan zien. Dat is anders dan bij recencies. Reviews waren niet zichtbaar op de tijdlijn van degene die de review plaatste, alleen op de recensie pagina. Nu zijn de aanbevelingen zichtbaar op de recensie pagina, maar ookin de tijdlijn van degene die de aanbeveling plaatst. Het bereikt dus veel meer mensen.

Rapporteer eenvoudig oneerlijke aanbevelingen

Er zijn altijd mensen die als ze ergens niet tevreden over zijn direct hun klacht op social media zetten, bijvoorbeeld in de vorm van een negatieve aanbeveling, in plaats van dit eerst de communiceren met het bedrijf zodat je direct klachten op kunt lossen. Of mensen plaatsen middels een fake-account een vervelende recensie, gewoon om je een hak te zetten.

Goed nieuws. Het lijkt nu gemakkelijker om inhoud te rapporteren waarvan je vindt dat die oneerlijk of spam is. Klik op het uitroeptekentje rechtsboven.

En dan verschijnen deze mogelijkheden. Ik wil bovenstaande recensie van René Buys zeker niet rapporteren. Ben er blij mee 😊

Dit betekent natuurlijk niet dat als iemand een negatieve aanbeveling geeft je dit zomaar kunt rapporteren als onterecht. Blijf openstaan voor kritiek en ga eerlijk het gesprek aan. 

Facebookrecensie - hoe geef je aan dat het onterecht is

Geen correctie meer mogelijk

Een nadeel is daarbij wel dat de review na plaatsing niet kan worden bewerkt. Als je bezoeker na overleg over de klacht iets wil aanpassen kan dat dus niet. Hij/zij kan hem alleen verwijderen en opnieuw plaatsen.

Leer van je klanten

Facebook heeft het klanten makkelijk gemaakt om belangrijke details te delen met tags en foto’s.

Waar staan je recensies en aanbevelingen?

Het is bij elke verandering soms even zoeken, maar je ster-recensies zijn er gewoon nog. Je vindt ze terug op de recensiepagina (klik links op de navigatiebalk op recensies). Je aanbevelingen vind je ook terug onder het tabblad Meldingen.

Facebook aanbevelingen - Waar staan je Facebook recensies?

TIP

Het gerucht gaat dat recensies er afgehaald gaan worden. Ik heb het nog niet gezien. Bij mij staan ze er nog gewoon op, maar ik heb voor de zekerheid printscreens gemaakt zodat als Facebook iets verandert ik de teksten niet kwijt ben. Zowiezo handig, want dan kun je ze als afbeelding ook op je website laten zien.

Facebook recensies worden ‘aanbevelingen’ Samengevat

  • Niet meer met sterren maar met JA/NEE
  • Er moet nu tekst bij
  • Aanbeveling kan na plaatsing niet gecorrigeerd worden. Alleen kan de bezoeker de aanbeveling verwijderen en opnieuw plaatsen.
  • Reviews waren niet zichtbaar op de tijdlijn van degene die de review plaatste, alleen op de recensiepagina. Nu zijn de aanbevelingen zichtbaar A. op de recensie pagina, maar B. ook in de tijdlijn van degene die de aanbeveling plaatst.

Hoe kun je nog opvallen op Facebook

Hoe val je nog op nu Facebook voorrang geeft aan berichten van familie en vrienden?
Wat kun je als ondernemer nog doen om toch op te vallen en klanten te halen uit Facebook? Dat leer je in mijn FacebookTraining. We kijken door de ogen van jouw ideale klant. Hoe kun je Facebook inzetten zodat klanten jou weten te vinden. En dat jij er niet te veel tijd aan kwijt bent. Je hebt natuurlijk ook nog eens je eigen vak om uit te oefenen. 😊

Geef een reactie

Sluit Menu

Praktische LinkedIn Training