Wat als je geen eigen LinkedIn bedrijfspagina mag maken

Wat als je geen eigen LinkedIn bedrijfspagina mag maken

LinkedIn inzetten voor je bedrijf samen met je medewerkers. Dan maak je een LinkedIn bedrijfspagina en ga je daarmee actief content delen met je team. Werkt super want berichten van medewerkers krijgen meer bereik dan bedrijfsupdates.

Maar wat nu als je geen Nederlandse LinkedIn bedrijfspagina mag maken? De bedrijfspolicy is dat alleen het hoofdkantoor een LinkedIn bedrijfspagina heeft.

Hoe kun je toch met team LinkedIn inzetten voor je Nederlandse vestiging als je van het hoofdkantoor geen Nederlandse bedrijfspagina mag maken?

Geen eigen LinkedIn bedrijfspagina volgens Communicatierichtlijn

Internationale bedrijven hebben vaak op het hoofdkantoor een marketing en/of communicatie afdeling die de LinkedIn bedrijfspagina voor zijn rekening neemt. Er wordt in het Engels gepost, maar het is niet op maat voor jouw regio. Zonde. Ik ga je hieronder uitleggen wat je kunt doen zodat je als Nederlandse vestiging (of Benelux vestiging) binnen de restricties toch het meeste effect haalt uit LinkedIn.

Toch nog even proberen:

Je kunt je hoofdkantoor attent maken op de mogelijkheid om een subpagina van de hoofdpagina te maken. Dan communiceer je onder de paraplu van de hoofdpagina. Dat kan door het aanmaken van een showcasepagina of een affiliate pagina. Lees hier wat een showcasepagina is met de voor- en nadelen. Een affiliate pagina is een zelfstandige LinkedIn bedrijfspagina die onder een hoofdpagina valt , net als bij een organigram).

Ok, maar dat mag dus niet. Richtlijn vanuit HQ is dat het hoofdkantoor de LinkedInbedrijfspagina maakt en onderhoudt.

Dan heb je nog een belangrijke tool in handen: je medewerkers.

Met je team toch actief op LinkedIn

Hopelijk heeft het hoofdkantoor wel een sterke bedrijfspagina. Maak gebruik van de internationale allure. Een eigen Nederlandse pagina vraagt ook weer extra werk in het eigen land. Blijf niet tegensputteren, maar kijk wat er wél is en wat wél kan.

If you can’t beat them, join them.

Roei met de riemen die je hebt. En die heb je. Je hebt je medewerkers, je partners en je Nederlandse klanten waar je samen mee kunt ‘roeien’.

Je kunt zonder eigen LinkedIn bedrijfspagina met je team wel heel veel bereiken op LinkedIn
  • Zorg dat je gelinkt bent met de LinkedIn bedrijfspagina gemaakt door het hoofdkantoor. Het logo van HQ staat professioneler op je profiel dan het grijze fabriekje van de pagina die er niet is. Vraag ook je medewerkers deze HQ pagina te linken aan hun werkervaring.
    Een eigen benaming kan suggereren dat er misschien wel eilandjes zijn per regio. Dat is geen goede branding.
Geen link naar de LinkedIn bedrijfspagina staat niet professioneel
  • Deel je eigen op-maat-nieuws van jouw regio. Want alleen dán raak je jouw klant. Als deze informatie krijgt die voor hem van toepassing is.
Nederlands bedrijfsnieuws voor je Nederlandse LinkedIn connecties
  • Volg wat je collega’s op het hoofdkantoor posten en verspreid dat onder je Nederlandse connecties. Je kunt de content vertalen naar het Nederlands en dit op je persoonlijke profiel delen. Of het bericht ‘as is’ liken, comment erbij zetten voor je Nederlandse volgers en delen met Nederlandse toelichting.
  • Zet commentaar bij een HQ-LinkedIn bedrijfsbericht. Delen geeft namelijk minder interactie.
  • Hopelijk is er wel een Nederlandse website? Daar kunnen jij en je collega’s in Nederland nieuws en blogs van delen onder je connecties.

Wie kun je hiervoor inzetten?

Eigenlijk kan iedereen in het bedrijf hier een rol in spelen. Elke medewerkers van elke discipline die een LI profiel heeft is daar het visitekaartje van je organisatie.

Maar je kunt beginnen met Marketing/communicatie en Sales.

Sales omdat zij daar direct contact met hun klanten en hun leads hebben. Deze klanten willen graag lezen van de expert. Van jullie dus. Misschien volgen ze de internationale LinkedIn pagina al.

Hoe krijg je je medewerkers mee om ambassadeur te zijn voor je organisatie op LinkedIn?

  • Start met een klein groepje. Kijk wie van het management / marcom / sales zelf al actief is op LinkedIn. Die weten dus al dat LinkedIn een belangrijke tool is voor je bedrijf.
  • Zorg dat zij hun LinkedIn profiel professionaliseren. Dat zij zich goed presenteren als vakmens, niet als copie of afgeleide van het bedrijf, maar met hun eigen identiteit. Dat zet de medewerker sterk neer als ambassadeur.
  • Kijk (en vraag) waar zij goed in zijn. Schrijven, fotograferen, vloggen, bloggen, interviewen?
  • Bied ondersteuning aan in de vorm van aanleveren content en ideeën.
  • Geef ze tijd (werktijd) om aan LinkedIn te werken. Het is immers onderdeel van hun werk om mee te helpen aan een groter bereik voor je bedrijf.
  • Laat ze evt een training doen: bloggen, schrijven voor social media, training hoe je meer effect krijgt uit LinkedIn, storytelling voor LinkedIn, fotograferen met je smartphone, etc.
  • Besteed in je wekelijkse meeting even tijd aan social media. Wat is opgevallen op LinkedIn over je klanten? Je concullega’s? Je hot prospects? En waar gaan jullie de komende week/maand aandacht aan besteden op LinkedIn. Maak het onderdeel van het communicatieplan voor je bedrijf.
  • Deel je successen op LinkedIn en dan zullen anderen volgen.

Zo kun je zonder eigen LinkedIn bedrijfspagina toch je naamsbekendheid in Nederland vergroten.

De aanhouder wint

Straks kun je het hoofdkantoor laten zien hoe jullie LinkedIn inzetten met de medewerkers en dat je hier echt klanten mee aantrekt.

Vraag eens welk percentage van hun volgers uit Nederland komt. Dat kunnen zij zien in de statistieken. Misschien dan wel reden om een eigen LinkedIn bedrijfspagina toe te staan.

En tot die tijd… samen aan de slag.

Train je team

Iedereen met de neuzen dezelfde kant op? Je kunt je medewerkers een flinke zet geven door ze te leren hoe ze LinkedIn effectief in kunnen zetten. Bel voor een vrijblijvende intake voor een LinkedIn Incompany training. Eerst zelf aan de slag? Speciaal voor beheerders/Marcom heb ik een LinkedIn Training ontwikkeld zodat je een sterke basis om verder uit te dragen in je organisatie. Bel met voor meer informatie 06-238 728 35.

Geef een reactie