Hoe maak je een blog in LinkedIn?

Hoe maak je een blog in LinkedIn?

Je bent gaan bloggen. Super! Dat gaat je echt helpen om je klantenkring uit te breiden. Bloggen is namelijk heel goed om beter zichtbaar te worden. Maak ook eens een LinkedInblog. Op LinkedIn is ca. 80% van heel zakelijk Nederland actief. En LinkedIn groeit elk jaar. Hoog tijd dat jij een LinkedInblog gaat plaatsen. Hoe maak je een blog in LinkedIn?

In dit artikel:

  • Waarom is het nuttig om te bloggen op LinkedIn?
  • Stap voor stap uitleg hoe je je blog maakt in LinkedIn. Lekker praktisch!
  • Tips om je blog te verbeteren
  • Wat je vooral niet moet doen met je LinkedInblog

Waarom LinkedInblog

Zoals gezegd is LinkedIn het grootste zakelijke netwerk in Nederland. Je klant zit er al, nu jij nog. Je hebt een professioneel profiel, je bent actief aan het netwerken; je maakt nieuwe connecties en je liked hier en daar wat berichten. Nu is het tijd voor de volgende stap.

LinkedIn - nu nog je blog op LinkedIn - Trudy Pannekeet

Het is belangrijk dat jij laat zien dat je er bent. En dat jij verstand van zaken hebt. Dat schept vertrouwen. En vertrouwen hebben mensen nodig voordat ze besluiten je dienst af te nemen. 

  • “Kan hij/zij mij nu eens echt van die hardnekkige rugpijn afhelpen?” 
  • “Zou die methode ook voor mijn gezin werken?“ 
  • “Is ze geen ‘kwakzalver’?”

Door vanuit je expertise te reageren op LinkedIn zien mensen dat jij je vak verstaat en dat jij echt goed werk verricht.   

En als je dan dieper ingaat op ontwikkelingen op jouw vakgebied, een praktijkvoorbeeld bespreekt of jouw visie geeft op een situatie, dan zien mensen waar jij voor staat en waarmee jij ze zou kunnen helpen.

Google houdt van LinkedIn. Als je regelmatig blogt op LinkedIn worden deze ook meegenomen in de zoekresultaten van Google. 

Het publicatieplatform van LinkedIn geeft je de mogelijkheid om zichtbaar te worden bij mensen buiten jouw netwerk. Men zoekt op bepaalde woorden en dan wordt jouw blog meegenomen in de zoekresultaten. LinkedInbloggen is dus ook een mooie manier om je netwerk uit te breiden. 


Waar plaats je je LinkedInblog?

In LinkedIn heb je twee plaatsen waar je een bericht kunt plaatsen. Op de gewone tijdlijn of op het blogplatform van LinkedIn. Je kent het misschien nog onder de naam Pulse. 

LinkedIn (Pulse) is een speciaal publicatieplatform voor blogs. Pulse is nu geen aparte app meer, maar geïntegreerd in LinkedIn. 

Het is vooralsnog alleen mogelijk om te bloggen als privépersoon. Er gaan geruchten dat je binnenkort ook vanuit je bedrijfspagina kunt bloggen. Dat is prettig als je voor een groter bedrijf blogt. Dan is het beter om vanuit het bedrijf te bloggen, dan als bijvoorbeeld marketing manager. Als zzp-er ben jij je bedrijf, dus bloggen vanuit je privéprofiel is m.i. prima.

Hoe plaats je je blog op LinkedIn

Nu heel praktisch hoe je je blog in LinkedIn plaatst. Je kunt alleen op je desktop een blog plaatsen. Maak je blog eerst in Word. Gewoon lekker schrijven zonder je te laten tegenhouden door regeltjes.

Stap 1: Ga naar je tijdlijn om iets te posten

Je klikt bovenin de navigatiebalk op het huisje zodat je naar de tijdlijn gaat.

Dan zie je bovenaan een venster waarbij je de keuze krijgt: 

  • Bijdrage schrijven
  • Artikel schrijven in LinkedIn
LinkedInBlog Kies artikel ipv bijdrage - Trudy Pannekeet

Enige tijd geleden gebruikte LinkedIn hetzelfde woord voor beide uitingen, wat het extra verwarrend maakte. Nu worden er verschillende benamingen aan gegeven. 

Waar het op neer komt is dat een bijdrage op je tijdlijn verschijnt en van tijdelijke aard is. Het artikel kan een veel langere tekst zijn en blijft aan je profiel hangen. Goed voor je expertstatus dus. 

LinkedIn Hoe maak je een blog - 1 hoe start je een blog Trudy Pannekeet

Stap 2: Kies een goede headerfoto bij je blog in LinkedIn

Kies een goede headerfoto. Een zelfgemaakte foto kan heel sterk zijn. Het is zowiezo uniek omdat jij ‘m gemaakt hebt. En jij hoeft geen rekening te houden met auteursrechten.

Maar niet iedereen kan geschikte foto’s maken. Ga dan naar een van de sites waar je gratis foto’s kunt downloaden. In deze blog noem ik er aantal gratis fotosites. Ik gebruik Pixabayheel vaak. Je kunt je eigen foto’s of de foto’s van de gratis sites ook zelf nog bewerken in bijvoorbeeld Canva.com.

Stap 3. Plaats je titel en je tekst

Kies een duidelijke en prikkelende titel. En plak daaronder je tekst van je blog uit Word. Je kunt de opmaakicoontjes gebruiken die bovenaan staan om je tekst op te maken.

LinkedInblog - 2 hoe start je een blog - Trudy Pannekeet

Stap 4. Voeg afbeeldingen en links toe aan je LinkedInblog

Voeg bijvoorbeeld afbeeldingen toe of een video. Klik op het kruisje onderin het vierkantje links van de tekst. Dan komt er een menuutje waar je diverse toevoegmogelijkheden hebt.

LinkedInblog - voeg media toe - Trudy Pannekeet

Je tekst wordt opgeslagen als concept. Jij bepaalt zelf wanneer jij wilt publiceren. Als je op DE knop hebt gedrukt, krijg je nog de vraag welke tags je wilt toevoegen.

Dat zijn woorden waarop jij gevonden wilt worden. Denk daar goed over na. Het werkt op dezelfde manier als #hashtags.

Stap 5. Delen van je blog:

Je blog is af. Mooi met foto’s, allerlei linkjes en met een Call-to-Action aan het einde. Je moet nu je blog nog gaan delen om ‘m onder de aandacht te brengen. Door de woorden die jij gebruikt hebt in je blog zal je blog in zoekopdrachten wel tevoorschijn komen maar je kunt lezers trekken door je blog actief te delen. Op LinkedIn, maar ook op andere platforms.

Waar je netwerk enige tijd geleden automatisch een bericht kreeg als je een artikel geplaatst had, moet je dit dus nu zelf doen. Vergelijk het met een blog op je website. Die wordt gevonden in Google maar als je mensen ernaartoe wilt sturen moet je mensen erop attent maken. Je doet dit door je blog te delen in een gewone post op LinkedIn, maar ook op andere platform zoals Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. 

LinkedInblog - deel je blog op Twitter - Trudy Pannekeet

Mensen moeten wel weten dat het er is

Ik vergelijk het vaak in mijn trainingen met dat vakantiefotoboek dat je meeneemt naar een verjaardag. Het fotoboek ligt op tafel. Jij bent helemaal enthousiast, want het was een geweldige vakantie en de foto’s zijn echt mooi geworden.

Je LinkedInblog moet je nog wel zelf actief delen. Net zoals je voorstelt je vakantiefotoboek te laten zien.

Niemand die spontaan het fotoboek pakt. Als je tegen je buurman zegt: “Wij hebben zulke bijzondere dingen gezien op vakantie. Wil je de foto’s zien?” Dan heb je kans dat deze het boek van je overneemt en het doorbladert. En daarna enthousiast wordt over de dolfijnen, het Noorderlicht, jouw wintersport, etc. De buurman kan natuurlijk ook gillend naar het toilet rennen 🤣.
Maar ach, dat is met je blog ook zo. Mensen bepalen altijd nog zelf of ze je blog gaan lezen. Maar dan weten ze in ieder geval dat het er is.

Hoe deel je je blog op Social Media

LinkedIn geeft je blog een mooi schone URL. Die kun je kopiëren en gebruiken als je een post maakt in LinkedIn en ook Facebook. Zet er altijd een korte intro bij. Een tekstje om mensen een inkijkje te geven waar jouw blog over gaat. Om ze te prikkelen jouw tekst te gaan lezen.

Deel je blog ook in LinkedIngroepen

Je kunt je blog ook heel goed in LinkedIngroependelen waar jij lid van bent. Bedenk goed welke groep(en) je je blog gaat delen. Is dit een groep met mensen die van jou willen leren? Dan kunnen ze je blog vast waarderen. Neem weer even je ideale klant voor ogen bij het uitkiezen van de groepen. En let erop dat je in deze groepen niet alleen maar zend (dus niet alleen je blog plaatsen). Laat ook regelmatig ‘je gezicht’ zien door te liken, te antwoorden, etc. Door jezelf te laten zien als lid van de groep vergroot je de kans dat mensen je blog gaan lezen. 

Stap 6. Reactie op je LinkedInblog

Reageer op de reacties op je blog. Geef antwoord als er een vraag gesteld wordt. Of bedank voor je reactie en stel een wedervraag.

Maar je kunt verder gaan. Je kunt het profiel opzoeken van degene die de reactie heeft geplaatst. Als je deze persoon interessant vindt kun je hem/haar uitnodigen om te linken. Met een persoonlijke uitnodiging natuurlijk 😊.

Waar vind je je artikelen en bijdragen?

Soms wil je even terugkijken naar wat je gepost hebt of naar hoe anderen gereageerd hebben. Je vind je eigen blogs terug op je profiel.

Naar beneden scrollend zie je daar jouw activiteit.

LinkedIn blogs - waar vind je jouw blogs - Trudy Pannekeet

Je vindt ze ook als je op je kleine fotootje klikt in bovenste navigatiebalk. In het uitrolmenu vind je halverwege: Bijdragen en activiteit.

LinkedIn - Je blog kun je gemakkelijk delen op Twitter - Trudy Pannekeet

Blogs van anderen vindt je dus direct op hun profiel.

5 Tips voor een betere LinkedInblog:

  1. Schrijf voor die ene ideale klant
  2. Bedenk een prikkelende titel (een belofte die jij ook nakomt in je blog) 
    • Tot 50 tekens zodat het niet afgebroken wordt tot 2 zinnen
    • Belangrijkste (zoek)woord vooraan in de zin
  3. Maak een sterke 1eindruk met de headerfoto 
  4. Maak het leesbaar (= snel scanbaar)
    • Gebruik tussenkopjes
    • Korte alinea’s
    • Witregels 
  5. Gebruik afbeeldingen (en geef die een naam ipv IMG.234.jpg)

Bloggen op LinkedIn of bloggen voor je website?

Dat is altijd een lastige keuze. Zet je je blog op je website of plaats je ‘m op LinkedIn? Ik raad je aan om af te wisselen. Maak een mindmap om onderwerpen te bedenken voor je blogs. Maak ook een blogplanning. Bepaal welk onderwerp je op je website gaat plaatsen en welke op LinkedIn. Afhankelijk van je strategie zou je kunnen kiezen voor de routine om 3 blogs op je website te zetten en 1 op LinkedIn, 3 op je website, etc.

Wanneer Bloggen in WordPress of op Linkedin- leer bloggen voor ondernemers

Maar je kunt bij een bepaald onderwerp er ook voor kiezen om verschillende insteken te nemen. Het waarom op je website en hoe op LinkedIn. Of andersom. Hangt helemaal van het onderwerp af.

Op welke dagen kun je het beste posten op LinkedIn?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Uit onderzoek blijkt dat op maandag, donderdag en weekend je de meeste kans hebt dat mensen je blog lezen. Dinsdag, woensdag en vrijdag scoren het minst.

Ga maar bij jezelf na wanneer jij tijd/zin hebt langere stukken te lezen. Alles valt of staat met het onderwerp en hoe het gebracht wordt. Test zelf welke dag voor jou het beste werkt.

Wat je niet moet doen met je blog

Gebruik je LinkedInblog niet om een beurs of workshop in aan te kondigen. Gezien het permanente karakter van je LinkedInblog kun je er beter geen kort houdbare artikelen op plaatsen. Al snel heb je oud nieuws aan je profiel hangen. Zonde. 

In verband met je vindbaarheid is het niet handig om je blog dubbel te plaatsen. Daarmee bedoel ik: De blog van je website ook zo op LinkedIn plaatsen. 

Google indexeert, kan ze niet allebei bovenaan zetten en maakt dan een keuze. Jij kunt zelf op je website aangeven welke voorrang zou moeten krijgen bij Google. Maar veel handiger is het als je de blog van je website herschrijft. Andere kop, andere intro. Pas ‘m op diverse plekken aan en Google ziet het als een nieuwe tekst. 

Andere afrader (hoewel hier de meningen over verdeeld zijn): het eerste stuk van je blog op LinkedIn en bij de ‘cliff-hanger’ doorverwijzen naar je website.

Dat wekt bij veel lezers irritatie op. Vertel gewoon je verhaal zonder trucje om mensen naar je website te sturen. Dat kan op vele andere manieren.

Hoe stuur je mensen vanuit LinkedInblog naar je website?

  • Je kunt links opnemen in je LinkedInblog naar blogs met meer uitleg op je website. 
  • Onderaan je LinkedInblog vermeld je een (cursief) ‘Over mij’ stukje waarin je aangeeft wie je bent, je achtergrond waar relevant voor het artikel en een link naar je website voor meer informatie. 

Deel je hieronder in een reactie je link naar jouw LinkedInblog?

Geef een reactie

Sluit Menu

Praktische LinkedIn Training