LinkedIn aanbeveling geven – hoe werkt dat?

LinkedIn aanbeveling geven – hoe werkt dat?

LinkedIn aanbeveling geven – hoe werkt dat?

Het volstaat niet meer om zelf te zeggen dat je goed bent. De bezoeker van je profiel wil social proof. Wat zeggen anderen over jou? Zorg dat tevreden klanten je een LinkedIn aanbeveling geven.

93% van recruiters bekijkt eerst de profielpagina van een kandidaat. Bij de aanschaf van een product of dienst geldt hetzelfde; je googlet even om te kijken wat anderen ervan zeggen.

Social proof, oftewel; sociale bewijskracht, mensen baseren hun eigen waardeoordeel in meer of mindere mate op dat van anderen. In LinkedIn zijn de vaardigheden al zodanig opgezet dat ze meer ‘social proof’ zijn: LinkedIn koppelt er de waarde van anderen aan. In dit artikel lees je alles over je skills. Maar de beste manier om binnen LinkedIn je social proof te tonen is zorgen dat je een aantal aanbevelingen hebt bij wat je uit wilt stralen.

Bedenk aan welke drie mensen jij een aanbeveling kunt vragen. Tevreden klanten, je baas, je collega, een leverancier of een ander zakelijk contact.

Hoe vraag je een aanbeveling?

Je kunt vanuit LinkedIn direct een aanbevelingsverzoek sturen. Het is misschien wel netjes als je het eerst even per mail of met een telefoontje vraagt of je de link mag sturen. De kans is dan ook groter dat men er snel opvolging aan geeft.

Ga naar het profiel van de persoon aan wie je de aanbeveling wilt vragen en klik op de 3 puntjes rechtsbovenaan. Op het uitrolmenuutje staat ‘Vraag om aanbeveling’.

Vraag om een LinkedIn-aanbeveling door op de 3 puntjes te klikken

 

Als je daarop klikt kom je op een volgend invulscherm waar je kunt aangeven wat je relatie is met die persoon (klant van jou, collega, etc).

LinkedIn - vraag om een aanbeveling

Selecteer de juiste items en verstuur het.

Jouw verzoek komt via een gewoon bericht bij de ander binnen. De ontvanger klikt op de link om daar de aanbeveling te geven. Je krijgt via berichten de melding dat je een aanbeveling hebt ontvangen.

 

Als je straks de aanbeveling binnenkrijgt raad ik je aan deze goed door te lezen. Stel dat er een typefout in staat of dat je toch iets wilt laten toevoegen om je aanbeveling meer aan te laten sluiten bij je huidige branding. De optie om wijzigingen te vragen is even weggeweest maar gelukkig teruggekomen.

Ben je akkoord en blij met de tekst? Klik dan op de link om je recensie toe te voegen aan je profiel.

Aanbevelingen in je profiel

In de vorige lay-out kon je je aanbevelingen nog op een bepaalde volgorde zetten (de mooiste bovenaan ?), maar in de nieuwe lay-out kan dat niet meer. Daar komt de nieuwste bovenaan. Dus gewoon je best blijven doen ?. Hopelijk komt dit wel weer terug.

Geef ook eens iemand een aanbeveling. We zijn in Nederland niet zo scheutig met complimentjes. Kijk eens wat er gebeurt als jij iemand een aanbeveling geeft.

Hoe geef je een aanbeveling

Het staat ook aardig als je zelf aanbevelingen geeft. Ga naar het profiel van de persoon over wie je zo tevreden bent. Zelfde 3 puntjes en dan kies je de onderste optie.

LinkedIn aanbeveling geven

Wil je meer tips? Nodig mij gerust uit om te linken 🙂 Een persoonlijke note wordt zeer gewaardeerd.

Hoe je aanbevelingen (recensies) op je zakelijke Facebook-pagina plaatst kun je lezen in deze blog

 

Geef een reactie

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Praktische LinkedIn Training