Je hebt een internationaal bedrijf. Je wilt je LinkedIn bedrijfspagina in meerdere talen omzetten, want je wilt je klanten in hun eigen taal aanspreken. Dat doe je aan de telefoon, op je website, waar de bezoeker zijn eigen landspagina kan bezoeken of uit verschillende talen kan kiezen, maar hoe doe je dat nu op je LinkedIn bedrijfspagina?

  1. Zet je bedrijfspagina in meerdere talen op
  2. Communiceer in de taal van je doelgroep

Inhoud deze blog

  • Zet je bedrijfspagina in meerdere talen op
  • Hoe maak je de Bedrijfspagina in een andere taal?
  • Communiceer in de taal van je doelgroep
  • Wat is een showcasepagina
    Wanneer zet je een showcasepagina in?
    – Wat zijn de nadelen van een showcasepagina
  • Voor ieder land een eigen LinkedInpagina
  • Conclusie

Zet je bedrijfspagina in meerdere talen op

Je kunt je bedrijfspagina in meerdere talen opzetten. Bedenk wie je doelgroep is. Je hoeft je pagina niet in het Engels op te zetten als je je puur op Nederland richt.

Is je doelgroep wel internationaal, maak dan de taal aan van je doelgroep.

Hoe maak je de Bedrijfspagina meertalig?

Zorg sowieso dat je je bedrijfsprofiel in meerdere talen hebt zodat de bezoeker de pagina ziet in de taal die hij/zij ingesteld heeft. Hoe doe je dat?

  • Klik op het potloodje onder je achtergrondfoto.
  • Op het scherm ‘Bewerken’ ga je naar ‘Talen beheren’.

LinkedIn company page in meerdere talen Hoe maak je een andere taal aan

Daar kun je een taal toevoegen of wijzigen.

TIP

Ik raad je aan om je tekst eerst in Word te maken. Je hebt dan meer overzicht dan het kleine venstertje wat LinkedIn je geeft.

Communiceer in de taal van je doelgroep

Als je meer talen hebt opgezet betekent dat niet dat je je doelgroep ook met je berichten in die taal bereikt. Alleen je profiel is nu in de taal. Je hebt 1 tijdlijn dus daar moet je bedenken hoe jij je doelgroep wilt aanspreken.

De beste manier is je bericht te targetten op een regio of taalgebied. Maar dat kan alleen als je een groot aantal volgers hebt met die taal of uit die regio/locatie. De doelgroep ná selectie moet hoger zijn dan 300 volgers. Dus heeft je LinkedIn Company page niet voldoende volgers in die categorie zal dit niet werken.

TIP:

Check je statistieken eens om te zien welke taal je volgers hanteren. Kijk ook hoeveel volgers je heb in een bepaalde regio.

Zet je collega’s in die regio extra hard aan het werk om connecties uit te nodigen uit dat gebied zodat er een doelgroepselectie te maken valt.

Minder volgers? Dan heb je een aantal opties:

  1. Maak je berichten in een taal die iedereen spreekt (vaak Engels).
  2. Maak je berichten twee(of meer)-talig
  3. Wissel de taal in je berichten af.
  4. Maak voor elke taal een showpagina.
  • Optie 1. lijkt de beste als je niet veel mankracht hebt om content te plaatsen. Engels is toch een universele taal. Bovendien geeft LinkedIn de lezer de optie om de vertaling weer te geven.
  • Optie 2. Tweetalige berichten. Kan natuurlijk, doe dit dan consequent zodat je volgers hieraan kunnen wennen. Maak je teksten niet te lang en maak snel duidelijk dat je in twee talen communiceert. Zo bijvoorbeeld:

LinkedIn welke taal op je LinkedIn bedrijfspagina - Engels - geef dit aan met een emoji - Engelse vlag[EN] lorem …

LinkedIn welke taal op je LinkedIn bedrijfspagina - Italiaans - geef dit aan met een emoji - Italiaanse vlag[IT] ipsum…

Het nadeel hiervan is dat niet elke computer die vlaggen kan weergeven. Soms zie je dan alleen NL IT BE staan. Niet netjes en niet duidelijk

  • Als je niet zoveel volgers hebt om je berichten per taal te targetten én je kunt iemand aanstellen die teksten maakt en de pagina beheert dan is optie 4. een showcasepagina in die taal, een heel goede optie. Zo creëer je jouw LinkedIn bedrijfspagina is meerdere talen.

Wat is een showcasepagina

Een showcasepagina is een sub-pagina onder je LinkedIn bedrijfspagina. Je start dus met een bedrijfspagina. Je kunt als beheerder in een later stadium een showcasepagina aanmaken.

Wanneer zet je een showcasepagina in?

Als je verschillende doelgroepen hebt waar je specifieke info voor hebt kun je aparte showcase pagina’s aanmaken. Daarmee kun je verschillende bedrijfsonderdelen of productgroepen onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld als je je richt tot Millenials en met een ander product tot ouderen. Een voorbeeld Zo heeft RTL de showcasepagina RTL-Z. RTL-Z heeft een specifiekere doelgroep dan RTL.


LinkedIn bedrijfspagina RTL - showcasepagina RTL-Z

Ook het grote concern Philips heeft meerdere pagina’s. Met ongetwijfeld een heel groot marketing apparaat erachter om dit te onderhouden.


Je kunt op een showcasepagina ook in een andere taal communiceren als je meerdere landen bedient.

Je kunt updates en gesponsorde inhoud delen met LinkedIn-leden die je Showcase-pagina volgen, los van de bovenliggende LinkedIn-pagina.

Wat zijn de nadelen van een LinkedIn showcasepagina?

  • Een showcasepagina is meer werk. Je hebt dan met je hoofdpagina en je showcasepagina twee pagina’s waar je regelmatig actief moet zijn met interessante content en interactie met je volgers. En dat op lange termijn. Zet voor je showcasepagina een apart- redactieteam op, die voor die taal de content beheert en volgers aan gaat trekken.
  • De volgers van je hoofdpagina zijn namelijk niet ook de volgers van je showcasepagina.

Voor ieder land een eigen LinkedIn pagina

Ja, dat is het mooiste. Dan heb je content in de eigen taal, de salesmensen die de volgers kunnen opvolgen als lead. Dit valt of staat bij het hebben van voldoende content in de andere taal én het hebben van mensen die de pagina kunnen beheren en er mee kunnen werken in hun leadgeneratie.

Je kunt dan via de LinkedIn Helpdesk de pagina’s aan elkaar laten koppelen zodat je ziet wie de parent pagina is en wie de dochters zijn.

Conclusie:

Als je nog niet zo actief bent op je LinkedIn bedrijfspagina, en als je nog niet veel volgers hebt, ga dan eerst met 1 pagina aan de slag. Bouw aan het netwerk van je bedrijf. Zorg dat je een goede content deelt en interactie hebt met je doelgroep. En zorg dat je meer volgers krijgt uit de verschillende landen zodat je doelgroepselectie kunt toepassen.

Test de verschillende opties uit om in meerdere talen te communiceren.

Doe dit wel consequent en gedurende langere tijd zodat je echt wat aan de resultaten hebt. Als de tijd rijp is maak dan een groot succes van extra pagina.

Vragen over je LinkedIn bedrijfspagina?

Neem dan even contact met mij op. Korte vraag is zo beantwoord.

Interesse in een LinkedIn training voor jezelf of voor je team (LinkedIn Incompany training)? Bel voor overleg hoe het voor jou en je bedrijf kan werken. 06-238 728 35

Leave A Comment