Post in LinkedIngroep 4 x beter gelezen - Trudy Pannekeet (afb Geralt)

LinkedIngroepen krijgen meer aandacht van LinkedIn. Dat is goed nieuws, want berichten in een LinkedIngroep worden vier keer beter gelezen dan berichten in de gewone tijdlijn. Laat in LinkedIngroepen dus zien dat je expert bent op jouw vakgebied.

Waarom lid worden van een LinkedIngroep

Wist je dat een bericht in een LinkedIngroep vier keer meer aandacht krijgt dan op de gewone tijdlijn? Zeer interessant dus. Je vergroot je zichtbaarheid al door op berichten van anderen te reageren en vragen te beantwoorden. Post zelf ook stukjes of een blog. Laat zien dat jij expert bent. En als je dat in een LinkedIngroep doet, heeft het nog meer effect, zeker nu LinkedIn de groepen een prominentere rol laat spelen.

Om deel te nemen aan groepsdiscussies moet je eerst lid worden. Je kunt lid worden van vijftig LinkedIngroepen.

Groepen hebben meerdere voordelen. Ik noem er een paar:

  • Je straalt leergierigheid uit; je hebt interesse in wat er in die groepen besproken wordt.
  • Veel van die informatie kun je delen op jouw socialmedia-kanalen, dus de groep kun je gebruiken als bron van content.
  • Binnen de groep kun jij berichten posten en zo aan jouw doelgroep laten zien dat jij expert bent op jouw vakgebied.

Hoe post je een bericht in een LinkedIngroep?

Zoek een groep waar je lid van bent. In het voorbeeld hieronder zoek ik naar ZP-net. Type in navigatiebalk de naam van de groep. Je krijgt zodra je gaat typen al voorstellen van LinkedIn van mensen, groepen en bedrijven met die naam. Als jouw LinkedIngroep er nog niet tussenstaat, klik dan op het vergrootglas en in het volgende venster op ‘Groepen’. Je krijgt dan alle groepen te zien waar het zoekwoord in voorkomt dat jij ingetypt hebt.

Post in LinkedIngroep 4x beter gelezen - Trudy Pannekeet - Zoek naar LinkedIngroep, selecteer Groepen

Klik op je groep. Daar kun je de post beginnen met de titel – ‘Enter a conversation title…’

LinkedIngroep - deel zelf vakkennis

Schrijf een pakkende titel en voeg je tekst toe.

Je kunt een link naar een website opnemen. Dit gaat niet altijd meteen goed. Geduld is een schone zaak. Gewoon opnieuw proberen: knip tekst eruit, plak het weer terug en enter. Upload van de webpagina kan even duren.

Afbeelding aanpassen

Als je de afbeelding van de webpagina niet passend vindt bij je titel, kun je zelf een afbeelding toevoegen. Klik op ‘x’ en voeg zelf een afbeelding toe door linksonder op het landschapje te klikken.

Je kunt dan een meer aansprekende afbeelding plaatsen in plaats van de afbeelding van de website. Er zijn vele sites waar je gratis afbeeldingen kunt vinden.

Controleer nog eenmaal en klik dan op ‘Post’.

Foutje gemaakt?

Als er een fout staat, kun je op je desktop de tekst niet corrigeren zoals op je persoonlijke LinkedIntijdlijn of bij Facebook. Snel deleten en opnieuw plaatsen. Dat kan door op de 3 punten te klikken, rechtsboven je post.

LinkedIngroep - Foutje in LinkedIngroepspost kun je niet corrigeren.

Wie ziet je post in LinkedIngroep?

Het bericht dat je in een LinkedIngroep hebt geplaatst wordt getoond op de tijdlijn. Het tonen van groepsdiscussies op de tijdlijn van de leden is nieuw. Waar je voorheen naar je LinkedIngroepen moest gaan om de berichten te zien, is het nu geïntegreerd in je tijdlijn. En je connecties zien dit bericht op hun tijdlijn.

Ook wordt dit bericht per mail gepost aan alle leden die hun e-mailberichtgeving aan hebben gezet.

Veel extra aandacht dus voor jouw post door het in een groep te plaatsen. De kans is ook groot dat er reacties komen. Zorg ervoor dat je de discussie in de gaten houdt.

Hoe maak je zelf een LinkedIngroep

Je kunt zelf ook een LinkedIngroep aanmaken met een speciaal onderwerp. Op deze manier krijg je als het goed is, allemaal mensen bij elkaar die eenzelfde interesse hebben. Zoek eerst of deze groep nog niet bestaat. Realiseer je dat het wel wat werk met zich meebrengt om een LinkedIngroep actief te runnen. Eerst moet je natuurlijk leden werven. En je moet als groep interessant blijven. Er zullen altijd mensen zijn die jouw groep als ‘reclamebord’ gaan gebruiken en alleen maar workshops en eigen producten aanbieden. Door het invullen van je groepsregels kun je aangeven wat de bedoeling is van jouw LinkedIngroep.

Bedenk ook of je een besloten of openbare LinkedIngroep wilt.

LinkedIngroep zelf maken

LinkedIngroep zelf maken - vul beschrijving en eventueel groepsregels in

Heb je een LinkedInbedrijfspagina? Koppel dan jouw LinkedIngroep aan je pagina. Zo worden meer mensen attent gemaakt op je groep.

TIP:

Kies ook eens groepen waar niet alleen branchegenoten zitten, maar kies voor een breder bereik. Bedenk waar je doelgroep zich bevindt. Welke interesses hebben zijn?

Van hoeveel LinkedIngroepen ben jij lid? Zijn dat groepen met vakgenoten of met je doelgroep?

Ik waardeer het als je hieronder je reactie met mij wilt delen.


Datum publicatie: 2018/03/05

Note: delen van dit artikel zijn eerder gepubliceerd bij ExpertUpdate


Leave A Comment