Een goede profielfoto is het halve werk

Een goede profielfoto is het halve werk

Heb jij al een goede profielfoto?

Foute profielfoto Trudy

 

Of gebruik je als profielfoto nog steeds die vakantiefoto van drie jaar geleden van Italië waar je zo genoten hebt met je gezin. Je zoon die naast je stond heb je van de foto afgeknipt. Hij is nog een beetje zichtbaar. 

“Nou ja, dan zien ze meteen dat ik een werkende moeder bent. Ik was zo lekker bruin. Iedereen zei dat ik er geweldig uitzag. Nog steeds geen tijd gehad om naar de fotograaf te gaan om een goede profielfoto te laten maken. Deze kan nog wel even.”

Herken je dit?

Ik wel, ik heb ook te lang zo’n foto gebruikt.

 

Een eerste indruk maak je maar een keer

Potentiële klanten en opdrachtgevers (en werkgevers) bekijken jouw zakelijk profiel om een eerste indruk van je te krijgen. Wist je dat LinkedIn profielen met foto tot wel 21 meer profielbezoeken en 9 keer meer uitnodigingen krijgen om een connectie te maken. Zorg er dus voor dat die eerste indruk heel goed is. Een oude vakantiefoto of wazige selfie (of geen foto) is voor veel mensen een reden om af te haken. Je eerste indruk begint bij je profielfoto.

Met een professionele profielfoto straal je uit dat je je werk professioneel aanpakt.

Ga dus naar een goede fotograaf. Een professionele fotograaf weet alles over de juiste houding, belichting, etc. Investeer in een goede foto en laat een mooie serie van jezelf maken.

Misschien eerst een bezoekje aan een visagiste? Heerlijk, heb ik ook gedaan. De fotografe van mijn profielfoto, Martine Goulmy werkt samen met visagiste Kylène den Ouden. Alles in één keer geregeld, lekker makkelijk.

Spring eruit met je foto

Hoe kun je opvallen met je foto? Alsjeblieft niet met gekke petjes of een kerstmuts, tenzij je hoofddeksels of kerstoutfits verkoopt.

En je hoeft niet altijd een standaardachtergrond te gebruiken. Als je een buitenberoep hebt zoals wandelcoach Ester Saelman of bootcampinstructor is het juist heel passend om je profielfoto buiten te maken. Je kunt er ook voor kiezen voor het logo van je bedrijf te gaan staan. Daarmee leg je direct de link tussen jou en je bedrijf. Plaats nooit alleen het logo. Het gaat immers om jouw persoonlijke profiel. Op je bedrijfspagina is dat anders. Daar kun je wel je logo plaatsen.

Profiel Ester Saelman

Headerfoto

Je hebt in LinkedIn ook de mogelijkheid om een mooie achtergrondfoto/headerfoto te plaatsen.  De headerfoto in de nieuwe lay-out van LinkedIn heeft overigens andere afmetingen: 1536 x 738. Met de headerfoto geef je ook een eerste indruk af aan de bezoeker van je profiel. Kies daarom bewust wat je wilt uitstralen op je profiel.

Profiel Sybrenne Haye met headerfoto

Overal eenzelfde uitstraling

Zorg dat de uitstraling op de verschillende kanalen (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Pinterest) en je website overeenkomen. Maar verander je foto direct ook andere plekken zoals op fora’s en netwerkorganisaties waar je lid van bent. Dan ben je goed herkenbaar.

Tip:

Plan alvast voor ná het bezoek aan de visagiste/fotograaf nog twee dingen met ‘je mooie hoofd’:

  1. een fotosessie met je eigen (goede) camera om nog wat foto’s te maken voor bijvoorbeeld op je website (aan het werk, buiten, etc). Doe verschillende outfits aan zodat je niet ziet dat het allemaal op 1 dag genomen is.
  2. een avondje uit met partner of vriendinnen 🙂

 

Geef een reactie

Sluit Menu

Praktische LinkedIn Training