5 tips om online beter op te vallen

Wil je dat klanten naar jou toekomen?

Ben je toe aan meer klanten, maar heb je geen zin om te leuren? Zomaar koud bellen werkt ook niet altijd. Ze kennen je niet en daarom kun je met zomaar een telefoontje niet de afspraak maken die jij zo graag wilt. Je klanten hebben een aantal contactmomenten nodig voordat ze met jou in zee gaan. Ze willen je een beetje kennen.

Als jij naar een coach gaat ga je toch ook even googlen en op internet kijken wat voor persoon die coach is? Past die bij jou? Kan hij/zij jouw probleem oplossen of wordt het de zoveelste investering van tijd en geld zonder dat je echt geholpen bent? Nou, dat is precies wat die ander ook voelt. Die wil weten wie jij bent. Wat voor resultaten anderen bij jou behaald hebben.

Geef die potentiële klant die informatie. Laat jezelf zien. Deel je kennis en je passie en zorg dat je klanten jou gaan aanbevelen.

Zorg dat je goed gevonden wordt. De onderstaande 5 tips helpen je om beter gevonden te worden.

Tip 1: Zorg dat je altijd te vinden bent

Je bent waarschijnlijk actief op een of twee social media kanalen. En je hebt al moeite genoeg om die bij te houden. Dat is helemaal prima want je kunt je beter focussen op minder kanalen en dat goed doen dan overal aanwezig zijn met minder enthousiasme en dezelfde berichten.

Stel je bent niet actief op Twitter, maar wel op LinkedIn. Zorg dan dat je potentiële klanten die wel actief zijn op Twitter en jou daar zoeken niet op een dood spoor terechtkomen. Als ze jou niet vinden vinden ze je concurrent wel. Maak een Twitteraccount aan, vul al de info in bij je profiel en de link naar je website. Maak 1 post waarbij je vermeldt dat je hier niet actief bent maar wel op LinkedIn. Geef dan de link naar je LinkedInprofiel. Zo begeleid je anderen en maak je het ze gemakkelijker om jou te vinden. Doe dat voor alle social media kanalen. Het is even een klusje maar het werkt wel.

Tip 2: Schrijf regelmatig op je social media kanalen

Aanwezig zijn online betekent dat je regelmatig je ‘gezicht’ moet laten zien. Offline werkt dat natuurlijk net zo. Als je een product of dienst nodig hebt denk je sneller aan iemand die je onlangs nog gezien of gesproken hebt. Maar wat is regelmatig? Ben jij zo’n ondernemer die 1 x per week een bericht meer dan genoeg vindt? Zo bescheiden dat je bang bent anderen met jouw berichten te irriteren? Jij kunt je immers ook echt storen aan die posts van die man die elke keer voorbijkomt. Die man post vast 4 of 5 keer per dag. En ja, dat kan behoorlijk irritant zijn.

1 x per dag iets posten op Facebook is echter niet te veel. Wees niet bang dat je anderen irriteert. Mensen die jou volgen (je potentiële klanten) willen graag jouw informatie lezen. En als je kennis deelt waar mensen iets aan hebben is dat echt geen overkill.

Hoe vaak zou je moeten posten om impact te hebben?

Er gaan veel verschillende suggesties rond op internet, ik raad je aan max. het volgende te doen:

  • Instagram: 3 x per dag
  • Facebook: 2 x per dag
  • LinkedIn: 1 x per dag
  • Twitter: 3 x per dag

Als dat nu nog te veel voor je is probeer dan in iedere geval 3 x per week iets te posten

5 tips om op te vallen - Trudy Pannekeet

Tip 3: Reageer op mensen

Hoe fijn vind jij het als mensen reageren op je bericht? Lekker toch? Je berichten worden gelezen, je zet mensen aan het denken en zij nemen de moeite iets te antwoorden. Reageer dan ook op anderen. Probeer wel op je eigen vakgebied te blijven. Bedenk wie jij wilt bereiken. Wie zijn jouw potentiële klanten? Maak een lijstje van 5 belangrijkste contacten (hot prospects) en zorg dat je regelmatig hun berichten liked/deelt. Zij zien dat en daarmee kom/blijf jij bij hen in het vizier. Op het moment dat zij (of iemand uit hun omgeving) jou nodig hebben ben jij top of mind gebleven en is de kans groter dat zij met jou contact gaan zoeken of jouw naam noemen binnen hun netwerk. Ze kennen je immers al een beetje.

Belangrijker is het nog om te reageren op mensen die een reactie bij jouw post plaatsen. Je hebt iets opgeroepen. Ga de conversatie aan.

Tip 4: Geef, geef, geef veel informatie

Deel je kennis. Ik zeg niet voor niets 3x geef, want door je kennis te delen, zonder daar direct een commerciële boodschap aan te hangen blijven mensen jou volgen. Promotie is vervelend. Jij hoeft blijkbaar niet persé iets terug te krijgen ervoor. Jij vind het echt belangrijk om anderen te helpen.

Bovendien zal je dan gezien worden als autoriteit op jouw vakgebied. Voor het laatste nieuws moeten ze dus bij jou zijn.

Natuurlijk mag je best jouw workshops eens noemen, of verwijzen naar je product op je website, maar let op de 80/20- regel: 80% kennis delen en 20% promotie.

Tip 5: Zorg steeds voor nieuwe content op je website

Als je regelmatig een informatief stuk schrijft over jouw vakgebied gaat Google jouw pagina ook beter snappen en sneller tonen als men zoekt op woorden in jouw vakgebied. Zorg dat je artikel meer woorden dan 300 heeft anders neemt Google dit niet mee in de indexering.  En gebruik woorden waar jouw doelgroep op zoekt.

Tijd voor jou om eruit te springen?

Ben jij het zat om onder de radar te blijven en om te weinig klanten te hebben? Wil je weten hoe jij social media voor jouw bedrijf in kunt zetten? Ik kan je helpen om content te bedenken die anderen niet irriteert en waarmee je goed gaat opvallen.

Neem vrijblijvend contact op met mij. Dan gaan we kijken naar jouw specifieke situatie en hoe jij eruit kunt springen.

Je kunt me ook bellen of een appje sturen: 06 238 728 35

What is your story - Online beter zichtbaar worden

Leave A Comment