Hoe krijg je je workshop vol?

Hoe krijg je je workshop vol?

‘Vrijdag is mijn workshop al en ik heb pas 2 deelnemers.’

Annette organiseert een mooie workshop ‘Creëer veranderingen in je eigen leven’. De workshop wordt die vrijdag gegeven. Ze heeft nog een paar plekjes vrij. Hoe krijgt ze die laatste aanmeldingen? De workshop is al eind deze week. 

[Maandagmorgen: Content Café]

Waar kan ik je mee helpen’, is mijn eerste vraag aan Annette. Ik heb heel veel tips om een jaar lang Content Café mee te vullen, maar we hebben maar een uurtje en ik wil dat de deelnemers aangezet worden. Dat kan alleen als ze hun eigen drempel overgaan. En per persoon is de reden van de drempel anders. Vandaar standaard mijn eerste vraag: ‘Waar loop jij tegenaan?’ ‘Wat weerhoud je ervan meer te delen?’

“Hoe krijg ik mijn workshop vol?” komt er direct uit. Het is deze vrijdag al.

Kort dag, maar daar kunnen we nog wel iets aan doen.

Hoe krijg je die laatste aanmeldingen voor je workshop

Je hebt een mooi programma gemaakt voor een workshop. locatie gehuurd, je presentatie is klaar. Maar de aanmeldingen blijven uit. Herken je dat? Je hebt alles gedaan: het staat op je website, je hebt een Facebookevent aangemaakt, dus iedereen weet het wel, toch? Een paar mensen zijn geïnteresseerd, maar echt inschrijven, ho maar! Balen!

Hoe krijg je je workshop vol? Hieronder een aantal tips om je workshop vol te krijgen.

Promotie workshop - hoe krijg je je workshop vol - Trudy Pannekeet

Het komt vaak voor dat je best iets meer van je mag laten horen. Laat weten dat jij die workshop geeft. Als ze het niet weten, zullen ze ook niet komen (dûûh 😊).  

Mensen wachten vaak tot het laatste moment of het wel gelegen komt. Past het in de agenda?

Dus wie denkt er nog over na? Men heeft eerder het bericht gezien en gedacht, ‘Hé, da’s wel interessant’, maar er verder niet direct op gereageerd. Daarom is het belangrijk om het meerdere keren voorbij te laten komen. In de tips hieronder lees je hoe je dat doet.

De prijs van de workshop van Annette is ook geen show-stopper. De kans dat men op het laatste moment nog inschrijft is dus heel reëel. Nog even onder de aandacht brengen dus. En dat mag best een paar keer per dag. Wisselende teksten en ander beeld. Je kennis delen die in relatie staat tot de workshop.

Wat levert het een cursist op? Wat is het resultaat?

Praktisch aan de slag

We hebben tijdens het Content Café samen berichten gemaakt met aangepast opvallend beeld en dit direct geplaatst op Facebook, op LinkedIn en op Instagram. ‘Dat doe ik straks thuis wel’ zei Annette eerst. Dat hoor ik vaak, maar in de praktijk komt er iets tussen waardoor je het bericht een paar uur later plaatst of helemaal niet meer. En dan lukt het je ook niet meer om de volheid van het aanbod te belichten. Te veel berichten geeft irritatie dus er moet wel wat tijd tussen zitten.

We konden natuurlijk niet alles doen in 1 uur, maar de eerste posts staan en Annette heeft ideeën om de volgende dagen de laatste plekjes voor deze workshop gevuld te krijgen.

Resultaat: Workshop vol! 👍😊

Ze heeft door deze crash-actie nog 2 deelnemers erbij gekregen waardoor ze een volwaardige groep had voor haar training. En er was ook animo voor nieuwe data. Daar word ik blij van!

 

Tips voor de promotie van je workshop

Zo’n noodgreep kun je natuurlijk eens doen, maar het is wel heel onrustig. En naar je volgers toe kun je ook niet steeds zo schreeuwerig je workshop onder de aandacht brengen. Daar zit men niet op te wachten.

Het is handiger om ruim van te voren naar je workshop of  bijeenkomst toe te werken met je uitingen op social media. Je verhaal van te voren bedenken en berichten maken en inplannen.  Maak het onderdeel van je contentkalender.

 

Tip 1: Begin vroeg met plannen van je workshop

Begin ruim van te voren. Maak einde van het jaar een planning voor het nieuwe jaar. Neem daarin je workshops etc mee en zet die in je contentkalender. Vind je het nog lastig zo lang voor uit te bedenken wat je wilt doen. Probeer het in ieder geval voor een kwartaal te maken. Begin hiermee en je zult zien dat je zo toewerkt naar een jaarplan.

Maak in ieder geval 6 weken voor het event je Facebookevenement aan. En nodig mensen uit, die hiervoor interesse zouden kunnen hebben. Niet zomaar naar je hele vriendenkring, maar selectief.

maak een Contentplan om je acties te promoten en zo je omzet te halen

Tip 2: Verleid met je kennis 

Bedenk waarom mensen naar jouw workshop zouden komen. Hoe worden zij er beter van. En wat weerhoudt ze om zich in te schrijven? Denken zij dat het eng is? Dat ze bloot op je tafel moeten liggen? Dat ze hun verhaal in een groep moeten delen? Als je zicht hebt op wat hen weerhoudt kun jij die drempel wegnemen door te vertellen over klantervaringen, over hoe het er echt aan toegaat. Dat je keurig onder een handdoekje ligt 😊 etc. 

Deel je kennis en laat zien dat jouw workshop echt heel interessant voor ze is.

 

Tip 3: Laat weten dat je je workshop geeft

En heel belangrijk: Deel je workshop in je nieuwsbrief, op je website, in groepen op Facebook waar jouw ideale klant zit, in een pitch tijdens een netwerkbijeenkomst, een webinar, etc. Vertel het gewoon aan zoveel mogelijk (voor jou relevante) mensen. Kom uit je comfort zone en plaats dat filmpje, ga live op Facebook! Post die blog op LinkedIn!

Immers, als ze niet weten dat jij er bent….

Waar kan ik jou mee helpen?

Wil je zelf ook een drempel heen? Heb je net even een zetje nodig? Of wil je volop ideeën om te kunnen posten voor jouw bedrijf? Wil je stappen zetten om ook jouw workshop gevuld te krijgen? Kom dan eens naar het Content Café, iedere maandagmorgen van 9:00-10:00 in Nieuw-Vennep. Lekker kopje koffie/thee erbij en creatief zijn.

Je kunt ook eerst een kijkje nemen en inspiratie opdoen in de besloten Facebookgroep Content Café

Ik nodig je van harte uit om lid te worden.

Oja, wil je meer info over de workshop van Annette? Kijk op haar website ‘Licht op Talent’.

klus tijdens het Content Café hier mocht vertellen 💕

Deze post heeft 2 reacties

  1. Hoi Trudy,
    Bedankt voor de tips! Ik denk dat we hier allemaal wel tegenaan lopen. Goed om te weten dat het ook anders kan en deelnemers zich ook nog op het laatste moment kunnen aanmelden.

    1. Ja, ik denk ook dat iedereen hiertegen aan loopt. Je ziet regelmatig workshops die geannuleerd worden door te weinig deelnemers. Zonde! Op tijd beginnen en zonodig vlak ervoor nog even wat extra power.

Geef een reactie

Sluit Menu

Praktische LinkedIn Training