Wie is jouw doelgroep: checklist om je ideale klant te vinden

Wie is jouw doelgroep: checklist om je ideale klant te vinden

Wie is jouw ideale klant

Berichten plaatsen op social media is best lastig. Wat willen jouw volgers lezen? Bij elk ideetje denk je: “Dat is saai” “Dat weet iedereen toch?” ‘Hier zit niemand op te wachten”. En toch surft Nederland gemiddeld twee uur op internet. LinkedIn, Facebook, plaatjes kijken op Instagram, YouTube-filmpjes delen, artikelen lezen, zoeken. Jij zelf waarschijnlijk ook?

Het helpt als je duidelijk weet voor wie je schrijft. Wie, van al die mensen, kan jij nu het best bedienen? Wie is jouw ideale klant?

 

Is iedereen jouw doelgroep?

“Ik kan iedereen helpen” hoor je van veel ondernemers. En dat kan je ook vast. Je hebt veel talenten, je hebt een brede ervaring opgebouwd en je kunt echt veel verschillende mensen helpen. Je mag ook veel verschillende mensen helpen. Maar je kunt je beter tot een heel specifieke groep richten. Die anderen weten je echt wel te vinden. Kies en word gekozen.

Als jij je richt op iedereen (of een brede doelgroep “mensen met stress”, “vrouwen tussen 25-65 die willen afvallen”, ‘iedereen die een website nodig heeft” dan is de kans heel groot dat niemand zich aangesproken voelt. Je gebruikt algemene termen om iedereen erbij te betrekken. Niemand herkent de echte pijn, de echte oplossing voor zijn/haar unieke probleem. Terwijl jij precies weet wat er in je klant omgaat, hoe jij kan helpen. Omdat jij het zelf hebt meegemaakt of je hebt er de studies voor gedaan. Laat dat merken. Durf te kiezen. Ga ontdekken wie jouw ideale klant echt is. Van binnen en van buiten.

 

Krijg ik wel genoeg klanten?

Krijg ik wel genoeg klanten als ik kies? Als ik me richt op vrouwen komen er geen mannen die ik ook goed kan helpen.”

Wees niet ongerust: Die anderen (mannen, ouderen, jongeren, etc) weten je echt wel te vinden. En bovendien: heerlijk toch als je heel veel ideale klanten krijgt. Je wordt alleen maar beter in het kennen van jouw doelgroep. En je werkt met veel mee plezier!

Ik was vorig jaar bij de Open Circles Bootcamp van Nisandeh Neta (Ja, ik moest daar natuurlijk een keer naartoe 🙂 Intrigerend, interessant, niets voor mij, maar dat is een ander verhaal). Nisandeh wilde aantonen waarom het belangrijk is je doelgroep te bepalen. Geweldige oefening, daarom wil ik het hier als voorbeeld geven. Hij vroeg de groep pen en papier te pakken en een brief te gaan schrijven. Iedereen in de groep zette zijn punt van de pen op het papier en wilde gaan schrijven. Toen drong het door. “Hûh, aan wie? Aan wie moeten we schrijven?” Aan je oma schrijf je inderdaad in een heel andere toon dan aan bijvoorbeeld de directeur van Unilever. Andere argumenten, andere stijl, etc.

 

Ken je klant

Als je weet wie jouw berichten leest, wie jouw ideale klant is, is het niet zo moeilijk om te verzinnen wat je wilt vertellen. Dat doe je immers elke dag. Aan de telefoon, op je spreekuur, als je training geeft, etc. Het is daarom belangrijk zo specifiek mogelijk jouw klant te omschrijven.

In marketing-termen wordt dit ook wel heel mooi de ‘Buyer persona’ genoemd.

 

Hoe omschrijf je je doelgroep?

Neem bijvoorbeeld iemand in gedachten waar je heel prettig mee gewerkt hebt. Waar jij energie van kreeg en waarbij jij het gevoel kreeg. “Ja, hiervoor doe ik het. Hiervoor ben ik ondernemer geworden!” Waar je geen gedoe mee hebt gehad. Jouw ideale klant, jouw Buyer persona. Het kan ook een combinatie zijn van een aantal fijne klanten.

Omschrijf die persoon aan de hand van onderstaande kenmerken. Sommige kenmerken zijn natuurlijk relevanter dan andere voor jouw business.

CHECKLIST

VOOR JOUW IDEALE KLANT

  1. Geografisch: waar wonen jouw klanten?
  2. Demografisch: leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, gezinsgrootte, religie, land van herkomst)
  3. Psychografisch: levenshouding, interesses, opinies.
  4. Socio-economisch: opleiding, sociale klasse, beroep, inkomen.
  5. Gedrag: koop- en gebruiksgedrag van vaste en potentiële klanten/gebruikers.
  6. Levenscyclus: welk stadium van zijn/haar leven bv. vrijgezel, getrouwd zonder kinderen of met kinderen, getrouwd en kinderen uit huis, weduwe/-naar.

Misschien kun je zelfs je doelgroep verder indelen n.a.v. de volgende vragen:

  • Hoe besteden zij hun vrije tijd?
  • Wat vinden zij belangrijk in relatie tot jouw producten en diensten
  • Hoe zou ik hun leefstijl omschrijven?
  • Wat zijn hun kernwaarden? Waar staan ze voor?
  • Hoe gedragen zij zich online /welke websites/welke bladen/welke TV programma’s/series?
  • Welke social media gebruiken ze?

Dat laatste is uiteraard weer heel belangrijk om te weten waar jij ze kunt vinden, hoe jij ze kunt bereiken met jouw verhaal. Het verhaal wat je nu wel kunt maken, omdat je weet aan wie je schrijft.

Je kunt nog een stapje verder gaan, door die persoon die je nu in gedachten hebt een naam te geven. Een naam die bij die persoon past.

 

Consequent voor de ideale klant

Tijdschrijften doen dat ook. Redacties verzinnen hun ideale ‘klant’, een ijkpersoon waar ze voor schrijven en geven die persoon een naam.

Ik geef een fictief voorbeeld van het tijdschrift A: De ijkpersoon is Truus. (Waarom Truus? Truus klinkt lekker makkelijk, hoewel ‘Truus’ waarschijnlijk eerder 87 dan 42 is, maar het gaat om het voorbeeld.)

Ok, Truus is 42 jaar, getrouwd met Hans. Truus en Hans hebben drie kinderen. Twee kinderen studeren al en Truus heeft een nakomertje, Julia, in groep 7 van de basisschool.
Truus werkt 24 uur als directiesecretaresse bij een verzekeringsmaatschappij (al 15 jaar) en is vrijwilliger in het bejaardenhuis waar haar moeder woont. Ze is dit jaar voor de 4e keer klassenmoeder bij haar jongste dochter. Truus kijkt graag naar Wie is de Mol en Heel Holland bakt. Verder gaat ze 1 keer per jaar naar een musical met haar beste vriendin.

Ze is gek op Italië voor de gezinsvakantie. En ze maakt regelmatig een stedentrip met haar man. Ze kookt graag, ze leest en ze is actief op Facebook en Instagram en verzamelt o.a. woonideetjes op Pinterest. Op LinkedIn heeft ze wel een profiel, ze leest berichten, maar doet verder nog niets.
Etc, etc.

Wat vindt Truus ervan?

De redactie van A bedenkt zich bij elke tekst, elke foto, elke actie, elke cover, elke column, elk interview, elk thema, etc. “Wat vindt Truus ervan?” “Wil Truus dit lezen?” En als het antwoord is “Ja, dit vindt Truus leuk!”, kan het in de A.

 

Maak vandaag jouw ideale klant

Probeer een klant voor je zien waar je heel prettig mee hebt gewerkt. Die echt geholpen werd door jou. Waar je je prettig bij voelde. Het kan ook een combinatie zijn van 2 of meer klanten. Beetje van die, beetje van die.

Beschrijf die persoon. Geef hem/haar een naam. Als je wilt kun je ook een moodboard maken die bij die persoon past.

maak een moodboard van je ideale klant

Kleuren, uitspraken, lettertypes, boektitels, plaatjes van spullen/situaties/etc. Alles om jouw persoon tastbaarder te maken voor jou.

 

Stappenplan

De checklist hierboven helpt je om die persoon te omschrijven. Ik raad je aan dit nu te doen en hier over 2 maanden weer naar te kijken. Weet je inmiddels meer van hem/haar? Wat wil je aanpassen? Doe dat regelmatig. Zo blijf je in contact met de persoon die jij graag aan wilt trekken. Zo is de toon, de woordkeuze, kleurkeuze, etc steeds beter passend bij die persoon. Hij/zij voelt zich aangesproken, begrepen, vertrouwd met jou, jij snapt precies wat dwarszit. En dan ben jij misschien wel de aangewezen persoon om hem/haar te helpen.

 

Dus bepaal wie jouw ‘Truus is (of Nicole of Anne of Jan-Willem). En toets bij alles wat je post of het ‘Truus”-waardig is. Dan is het ineens niet zo moeilijk meer om een stukje te schrijven.

Succes!

Trudy Pannekeet

 

Dit artikel heb ik eerder gepubliceerd in Linkedin Pulse (met wat aanpassingen nu 😊)

Geef een reactie

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Praktische LinkedIn Training