4 redenen waarom Online Branding belangrijk is voor ondernemers

4 redenen waarom Online Branding belangrijk is voor ondernemers

[Gastblog door Renate Boere van flashbackfotografie]

‘Als je product of dienst de motor van je bedrijf is, dan is je branding de ziel’.

Ik weet niet van wie de quote afkomstig is, maar het geeft in 1 zin weer waarom branding zo belangrijk is voor je bedrijf. Branding is hoe mensen over je bedrijf denken, waarom ze bij je willen kopen, wat voor gevoel jouw bedrijf bij ze oproept. Hoe mensen over je bedrijf praten als je er niet bij bent. Je bent er niet bij, maar je kunt dit heel goed sturen met jouw online aanwezigheid, jouw online branding.

Waarom online branding

Het woord branding is afkomstig van het engelse ‘branden’. De manier van boeren om aan te geven welk vee van wie is. Je drukt letterlijk ergens jouw stempel op. Eigenaarschap.

In de huidige economie gaat het niet meer over het grootste marketingbudget. We kijken op een andere manier televisie, grote en dure commercials doen er minder toe. Het gaat ook niet bij elk product om de laagste prijs. Er is altijd wel iemand goedkoper.

Waar gaat het dan wel om? Het gaat vooral om de emotionele connectie die potentiële klanten maken met jouw bedrijf. En dat bedrijf ben jij. Eigenaarschap. Daarom is het als zelfstandig ondernemer zo belangrijk om eruit te springen met jouw authentieke verhaal. Dat is online branding.

4 redenen voor online branding

  1. Je expertise en betrouwbaarheid overbrengen;
  2. Ervoor zorgen dat je klant zich verbonden voelt met jou en je bedrijf;
  3. Jouw boodschap (in woord en beeld) duidelijk weergeven;
  4. Je potentiële klanten motiveren om bij jou te kopen.

1. Je expertise en betrouwbaarheid overbrengen

Laat zien wie jij bent en waarom je doet wat je doet. Een bekend gegeven is dat de meeste ondernemers voor zichzelf beginnen met een drive om iets te doen waar ze goed in zijn en waar ze blij van worden. Laat dat ook online zien. Deel je vakkennis. En vertel waarom jij dit zo belangrijk vindt. Daarmee werk je aan je expertstatus. Vraag recensies zodat anderen kunnen vertellen dat je goed bent. Dat schept vertrouwen.

Laat zien wie je bent door in beeld te brengen wat je doet.
Neem klanten mee in jouw verhaal, in jouw bedrijf.
Foto: Trudy Pannekeet tijdens LinkedIn Training [door Renate Boere]

2. Verbinding met je klant

Als je je ideale klant wilt bereiken, moet je in je online branding duidelijk zijn in wie je bent en waarom je doet wat je doet. Zodat de klant bewust voor jou kan kiezen. Omdat ze een connectie voelen met je. Vertel ze daarom wie jij bent, waarom je jouw bedrijf begonnen bent en deel je successen en je struggles met ze. Wissel het doen van een aanbod af met een verhaal over de persoon achter het bedrijf. Deel tips en je trucs, zodat klanten weten dat jij de expert bent op jouw gebied. Neem je klanten mee in je bedrijf.

3. Jouw boodschap (in woord en beeld) duidelijk weergeven;

Bij personal branding en bij het compleet maken van jouw verhaal, horen ook goede foto’s. Natuurlijk is het prima om ze af te wisselen met een quote of een selfie. Een smartphone maakt echt hele mooie foto’s tegenwoordig. Maar een professionele foto straalt een gevoel van expertise uit. Het laat zien dat je een serieuze ondernemer bent en dat wekt vertrouwen. Een goede foto blijft ook hangen. En dat is wat je wilt. Het doel van goede branding is, dat mensen weten wie je bent. Zodat ze jou en je bedrijf herkennen en dat je een duidelijk herkenbare stijl neerzet. In je taal en in de beelden.

4. Je potentiële klanten motiveren om bij jou te kopen.

Het doel van online branding is om je potentiële klant te overtuigen dat jij dé oplossing bent voor hun probleem. Het moet een logische keus zijn om voor jou te kiezen. Omdat je ze kennen en het je gunnen. Pas dan kunnen ze bij je kopen.

Aan de slag met jouw branding?

Wil je meer weten over online branding, zichtbaarheid of hoe je een personal brand kunt opzetten op social media? Stuur dan even een bericht naar: info@trudypannekeet.nl of vul het contactformulier in.

LinkedIn Training Kickstart & Summer shoot Renate Boere Flashback fotografie en Trudy Pannekeet LinkedIn Trainer

Kickstart van jouw branding op LinkedIn

Wil je een kickstart maken op LinkedIn en daar zo goed zichtbaar zijn met je bedrijf dat klanten naar jou toe komen? Trudy en Renate geven op 8 september de tools voor een succesvol najaar. Wat houdt de kickstart in?

  • LinkedIn Training
  • Profielfotoshoot

Lees hier meer informatie op de site van Renate. Je kunt je hier opgeven.


LinkedIn profielfoto door Renate Boere van Flashbackfotografie - Trudy Pannekeet

Renate Boere is het gezicht achter Flashback Fotografie. Sinds 2011 helpt ze ondernemers om beter zichtbaar te zijn, door het maken van sterke en persoonlijke portretten en het creëren van tools en content die je inspireren om meer van jezelf te laten zien.

Volgend berichtLees meer artikelen

Geef een reactie