LinkedIn online training - Spring eruit met LinkedIn - Trudy Pannekeet

Wat kun je doen nu je geen of nauwelijks klanten hebt. Ga juist nú aan je marketing werken en aan je online zichtbaarheid. Wat kun je doen? Ik geef je hieronder heel veel tips voor je marketing tijdens Corona.

Bizarre tijden. Onzekerheid over hoe lang het gaat duren. Je inkomen als zzp’er valt volledig weg want jij behandelt je klant tijdens een persoonlijke afspraak. Dat kan niet meer. Hoe lang houd je dat vol? Heb je een buffer? Ben je deel van een relatie waarbij de ander nog wel inkomen heeft? Fijn, maar de meesten hebben het inkomen van het eigen bedrijf hard nodig. Wat kun je nu doen om je klanten goed te bedienen. Hoe kun je toch klanten aantrekken? Ga aan de slag met deze tips voor jouw marketing tijdens Corona.

Jij eerst

Vóór alle marketingtips is het natuurlijk het belangrijkst dat je goed voor jezelf zorgt en voor je naasten. Als jij omvalt valt je gezin om. Gezond eten, goed slapen en naar buiten voor een frisse neus (op 1,5 afstand van anderen natuurlijk) dus liefst op tijden dat anderen slapen, eten, etc.

Je kinderen zijn thuis. Voor hen is het ook heel bizar om hun vriendjes niet te zien heb ik gemerkt.

Thuiswerkende zzp'er is ook wiskundedocent

Nog vreemder om elke dag gemotiveerd het huiswerk op te pakken. Naast zzp’er ben je ineens ook taaljuf en wiskundedocent. Aandacht dus voor je thuisschoolkind. Als zij rust hebben kun jij ook beter geconcentreerd werken.

Rust in huis geeft ruimte voor je bedrijf. Ruimte om óm te denken, om creatief te zijn.

Wat kun je nu doen voor je bedrijf:

Marketing

  • Neem de tijd om je ideale klant te beschrijven. Kruip nu eens echt in de huid van de klant waar jij het prettigst mee werkt. Als jij snapt waar jouw klant behoefte aan heeft kun jij hem/haar die informatie en die dienst aanbieden.
  • Bedenk wat jij nu nog wel kunt tijdens de Coronacrisis. Dat vergt in sommige gevallen echt even omdenken. Kijk hoe anderen nu te werk gaan. Maar kijk ook niet te veel. Vergelijking werkt heel verlammend. Blijf geloven in je eigen kracht en focus op dat wat jij wilt bereiken.
  • Laat zien dat je er bent. Ook nu alles anders is. Blijf in contact met je klant en met de volgers op je social media kanalen. Vraag aan je klant wat hij/zij nu nodig heeft.
  • Ga experimenteren met beeldgesprekken zoals met Skype, Zoom, Whereby. Neem zelf deel aan sessies die worden aangeboden door mensen op Facebook en LinkedIn. Of zet er zelf een op als host. Let er wel op dat veel van deze sites niet dezelfde AVG-regels hebben als in Nederland. Kies voor vertrouwelijke gesprekken de beter beschermde platforms.

Videobellen en privacy
Het komt eerst neer op gezond verstand: In het algemeen geldt: als je voor een dienst betaalt is deze vaak privacyvriendelijker dan de gratis variant. Alhoewel Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law aangeeft dat dit geen verschil maak.
Het liefst vooral een tool uit de EU gebruiken. Whereby is bijvoorbeeld echt AVG-proof. Net als Webinargeek.”
Zij schreef deze blog: Welke meeting tools kun je veilig gebruiken? ©Charlotte’s Law. Zij geeft zelfs aan Zoom niet te gebruiken.

WhatsApp: Als je al je zakelijke contacten via WhatsApp voert, heeft Facebook toegang tot jouw contactenlijst en je belangrijke klanten waar je veel mee belt.

De gratis videobeldienst Jitsi wordt nu door experts aangeraden als de meest privacyvriendelijke optie, maar kan haperen bij meer deelnemers.

Videobellen voor gevoelige gesprekken:
Bedenk van te voren welke informatie te wilt gaan delen in het gesprek. Gaat het om een persoonlijk coachingsgesprek, kies dan voor een goed beschermd platform.
Raadpleeg ook je overkoepelende beroepsvereniging.

Er zijn communicatie-apps beschikbaar die specifiek voor de zorg zijn gemaakt, zoals WeSeeDo en BeterDichtbij. De LVVP heeft een uitgebreid overzicht van videobelopties op hun site.

Judith de Vries schreef hier ook een blog over waar zij adviseert om webcamconsult te gebruiken voor vertrouwelijke coaching.
Zelf werkt zij met Google Meet. Hier legt zij uit hoe Google Meet werkt.

Website

  • Hoe ben jij bereikbaar ten tijde van Corona? Maak een landingspagina aan waar je naar verwijst in je menubalk en op belangrijke pagina’s zoals je homepage, contact en aanbod. Kijk hier hoe Chris Rommers het gedaan heeft. Je kunt in WordPress een blok maken die je direct verwijderd als het Coronavirus uitgewoekerd is en je weer persoonlijke afspraken kunt maken.

  • Blog maken (gebruik een woordweb om ideeën te creëren) Print onderstaande afbeelding af en ga aan de slag.

Tips voor Marketing tijdens Corona Ga bloggen - woordweb - Trudy Pannekeet

  • Bestaande blogs beter leesbaar maken en SEO aanpassen (Yoast)

  • Op alle pagina’s Call to actions (CTA’s) maken – links naar je diensten, naar je contactpagina, etc. zodat je de bezoeker begeleidt op zijn/haar klantreis van onbekend tot klant.

  • Check of bestaande links nog kloppen
  • Voeg interne links toe naar je eigen blogs voor verdieping

Social Media:

Voor velen is het op werkgebied nu rustiger. Het opbouwen van een netwerk kost best wel wat tijd. Naast bovenstaande tips voor je Marketing raad ik je aan om meer aandacht aan het bouwen en onderhouden van je netwerk te besteden. Ik geef je hieronder per kanaal wat tips.

LinkedIn

  • Profiel bijwerken te beginnen bij je achtergrondfoto, je kopregel en je Info. Je kunt ook de hele LinkedIn checklist afwerken die ik gemaakt heb.
  • Heb jij de nieuwe functie ‘Uitgelicht’ al? Plaats daar wat jij wilt dat de bezoeker van je profiel ziet om direct een goede 1e indruk te krijgen.
    LinkedIn Uitgelicht - Nieuwe functie Branding Trudy Pannekeet
  • Ga actief berichtjes posten waarin je jouw kennis deelt. Informatie die jouw klanten nu goed kunnen gebruiken.
  • Ga gesprekjes aan met je connecties. Vraag hen hoe het met ze gaat. Iedereen heeft te maken met Corona. Misschien kunnen jullie iets voor elkaar betekenen.
  • Geef iemand een aanbeveling. Dat is aardig en dat hebben we juist nodig in deze tijd. Maar het helpt die ander ook om zich beter te profileren.
  • Volg een online training LinkedIn. Of ga eerst zelf aan de slag met LinkedIn.

Facebook

  • Werk je profiel bij, zet er bijvoorbeeld eens een nieuwe achtergrondfoto in met wat jij (online) aanbiedt.

Marketingtip Verander je Facebook achtergrondfoto tijdens Corona-crisis
Facebook achtergrondfoto aangepast met online trainingen

Instagram

  • Ga inspirerende mensen volgen
  • Volg je eigen doelgroep
  • Stuur mensen die jou volgen een berichtje om ze te verwelkomen
  • Experimenteer met Stories
  • Volg een online InstagramTraining (mijne is op 29 april ?)

Dit is slechts een greep wat je nu kunt doen om aan je bedrijf en je online zichtbaarheid te werken.

Wil je specifiekere informatie wat jij jouw klanten nu kunt aanbieden of hoe je praktisch een online aanbod opzet? Plan dan nu direct een zoom-afspraak met mij in voor een gratis 15-min advies. Als je privacy nodig hebt kunnen we ook gewoon bellen. 06 238 728 35.

Tips voor Marketing tijdens Corona - Stel gratis jouw marketingvraag

Succes! Stay safe, stay healthy! Ook zakelijk ?

Leave A Comment