Zouden advocaten actief moeten zijn op social media? Ja, goed idee. Je laat daarmee zien dat je vakmens bent. En als je het correct inzet geeft dat ook een enorme boost voor je kantoor.

Bedenk wel eerst wie je wilt bereiken. Je hoeft niet iedereen aan te spreken. Welke social media platformen gebruikt jouw client? Waar verwachten ze informatie van jou te lezen? Afhankelijk van het recht kan dat in veel gevallen LinkedIn zijn. Maar ook Twitter is een goed platform. Snelle korte en zeer actuele infomatie. Lees hier Hoe Twitter werkt – 15 tips voor zakelijk Twitter.

Ik werd hierover geïnterviewd door het blad Mr. voor een artikel over twitterende advocaten. Hier vind je het hele artikel ADVOCATEN MOETEN STRATEGISCHER TWITTEREN.

Fragment artikel Twitterende juristen in Mr. (online)

 

Wat moet je posten?

Door je kennis te delen laat je zien hoe je werkt, hoe je kantoor de zaken aanpakt. Je maakt door actief te zijn, jullie kantoor toegankelijker voor je cliënten. Je laat de mens zien achter het kantoor. Mensen doen graag zaken met mensen.

Neem even de tijd om je te verdiepen in je doel en jouw ideale cliënt. Wie wil je aantrekken voor je kantoor? Wie is jouw persona? Wat wil deze persoon lezen? Met welke informatie is hij/zij geholpen? Geef je persona een naam zodat je elke keer als je gaat schrijven voor social media je bericht kunt toetsen: “Is dit wat X wil lezen?”

Stem je taalgebruik af op je cliënt. Je schrijft op social media niet voor je collega’s. Vermijd dan dus vakjargon. “Snapt X dit?” Weer die persona.

Ook als het je alleen om de naamsbekendheid gaat. Bij wie wil je beter bekend worden? Wat wil je dat mensen van je onthouden? Wat zijn de kernwaarden van je kantoor die je wilt uitstralen?

 

Do’s en don’ts voor je team

Als je met een team werkt en je medewerkers zijn actief op social media is het goed om aan te geven of er kaders zijn waarbinnen men kan communiceren. Het is verstandig om social media do’s en don’ts op te stellen. Dat kunnen simpele social media guidelines zijn waar je aangeeft wat het doel is, wat wel en wat niet kan. Gebruik van u of jij kan al een dingetje zijn. Als geen ander weet je als advocaat natuurlijk hoe belangrijk het is om duidelijke afspraken te maken.

 

Personeel aantrekken?

Dat kan ook heel goed op social media. Daar is LinkedIn weer heel geschikt voor. Maar ook op Instagram kun je laten zien hoe tof het is bij jullie te werken. Even terug naar LinkedIn: je kunt uiteraard je vacatures delen, maar een toekomstige collega heeft vaak meer nodig dan de invulling van de job. Laat zien welke voordelen het brengt bij jullie kantoor te werken: opleiding, mentorschap, prestige, teambuilding, etc.

De positieve berichten die medewerkers van je bedrijf of je kantoor delen over het werken bij de firma ervaart de sollicitant als een warme bad.

Samen Sterk op social media

Stimuleer (en faciliteer) je medewerkers om social media op een goede manier in te zetten. Zorg dat er content is waar men op kan reageren. Help je team met het bedenken van content. Geef ze tijd (tijdens werktijd) om voor hun werk social media in te zetten. En leg uit hoe het werkt. Hoe het het beste werkt zonder dat het veel tijd kost.

Ik kom met alle liefde een LinkedIn Incompany training voor jullie verzorgen. In een kort (maar zeer krachtige) LinkedIn workshop geef ik handvatten om LinkedIn effectief maar vooral ook zeer efficiënt in te zetten, want jullie hebben al druk genoeg ?.

 

 

Leave A Comment