Hoe werkt Twitter? 15 tips voor zakelijk Twitter

Hoe werkt Twitter? 15 tips voor zakelijk Twitter

Hoe werkt Twitter? Is Twitter nog wel interessant? Moet je nu als zzp’er Twitter zakelijk in zetten? In deze blog geef ik je 15 tips die je direct kunt toepassen voor jouw bedrijf. Maar ik wil eerst toelichten waarom Twitter interessant is voor jouw onderneming.

Waarom Twitter voor jouw bedrijf?

  • Zichtbaarheid – Je laat jezelf zien. Goed voor je online zichtbaarheid. Mensen willen je leren kennen voordat ze bij je kopen.
  • Betere vindbaarheid – Actieve Twitteraars zoeken jou daar ook
  • Expertstatus – Er wordt veel gezegd en gevraagd op Twitter – Je kunt laten zien wat jij weet.
  • Bron – Je concullega’s, vakgenoten en andere experts zitten er ook. Zo blijf je bij op jouw vakgebied.

++ Wat zijn de voordelen van Twitter?

  • Gemak – Kort en snel. – Dat maakt het vaak gemakkelijker iets te posten
  • Direct contact – Je kunt direct communiceren met bedrijven en mensen
  • Hoge nieuwswaarde – Snel op de hoogte

— Nadelen Twitter?

Ik ken niet veel nadelen anders dan dat het tijd kost net zoals je andere social media. Maar daar geef ik je ook wat tips over (bijv Tip 11)

Twitter Bovenop het nieuws Waarom Twitter
Met Twitter zit je bovenop het nieuws

Twitterfeitjes:

  • Twitter is gestart in 2006
  • 2019 Nederland: Totaal aantal mensen (tweeps) NL: 2,5 miljoen (Meer dan Snapchat)
  • Dagelijks gebruik: 908.000 (cijfers Newcom/Danny Oosterveer art Marketingfacts)
  • Bijna 20% van het totale social media gebruik
  • Twitteraars, ook wel tweeps genaamd, zijn overwegend hoger opgeleid
  • Leeftijd verspreid tussen 15-64. Meest actief: 20-39 jaar (25%) Ook 40-64 jaar 19%
Twitter  - photo by Geralt WEB

Tips om Twitter goed in te zetten voor je bedrijf:

Tip 1. Vul je profiel volledig in

Zo kunnen bezoekers van je profiel direct zien waar jij je mee bezig houdt.

Aantal tekens Twitterprofiel

  • Naam: 50 tekens
  • Bio: 160 tekens
  • Locatie: 30 tekens
  • URL website: 100 tekens

Je kunt in je bio ook een #hashtag die jouw werk weergeeft plaatsen. Zie tip 7.

Tip 2. Naam en Twitternaam

Je hoeft niet dezelfde naam als gebruikersnaam te hebben. Geef aan wat je specialisatie is, bjvoorbeeld: @advocaatMKB of @Advocaat_Huurrecht @Lifecoach_MariekeBont. Je wordt dan ook met die woorden gevonden. 

Twitter beter gevonden - Naam anders dan gebruikersnaam -  Social Media Trainer - Trudy Pannekeet

Tip 3. Goede foto (profiel + achtergrond)

Mensen zijn visueel ingesteld. Met een foto laat je direct zien waar jij voor staat. Je kunt eventueel een tekst in de foto plaatsen. Twittergebruik is voor 80% op mobiel. Zorg dat je als je tekst in je headerfoto zet het leesbaar is op mobiel.

Tip 4. Houd je doelgroep voor ogen

Net als op elk platform gaan mensen je volgen als ze je berichten interessant vinden. Leef je in in je ideale klant en bedenk wat deze nodig heeft van jou. Daarbij kun je op Twitter vanwege de actualiteit en vluchtigheid heel goed jezelf laten zien. Onderweg naar… of bij impressies van een beurs of ander event.

Tip 5. Hoe gebruik je Twitter: Zakelijk of privé?

Zit je zakelijk op Twitter en wil je ook graag privé posten? Je kunt in je content prima een mix maken. Mensen doen zaken met mensen. Je klanten willen graag de mens achter het bedrijf zien. Wees gewoon jezelf: advocate, moeder, basgitarist, etc. Mooi om het volledige plaatje te laten zien.

Als je dat wel gescheiden wilt houden kun je beter twee accounts maken waarbij je op je privéaccount aangeeft dat je op persoonlijke titel twittert.

Je kunt de privacy ook zodanig instellen van je privé account zodat je alleen zichtbaar bent voor diegene die jij toelaat.

Tip 6. Gebruik je jargon of niet?

Hangt dus af wat je doel is op Twitter. Is het met name om met je vakgenoten te communiceren en te sparren, dan is jargon prima. Dat is de taal die jullie binnen je vakgebied spreken. Maar is je doel klanten aantrekken door informatie te delen, dat kun je het jargon beter achterwege laten.

Tip 7. Gebruik Hashtags

Dit is misschien wel een van de belangrijkste tips voor Twitter. Zet Hashtags in. Hashtags zijn woorden of woordzinnen die worden voorafgegaan door een hekje, het #-teken. De hashtag heeft een groepeer-functie. Wanneer je op een hashtag klikt of tikt, krijg je andere Tweets met hetzelfde trefwoord of onderwerp te zien.

Hoeveel hashtags moet je nu gebruiken in Twitter?

Het is gebruikelijk om ca 3 hashtags te gebruiken bij je post. Zet ze wel onderaan je bericht. Je kunt ze door je bericht heen gebruiken maar dat leest niet lekker en dan haakt men sneller af.

Je hebt nu 280 tekens vs de 140 waar Twitter mee begonnen is dus je zou het moeten redden zonder hashtags door je tekst heen.

Hashtag gebruik op Twitter - TrudyPannekeet

Als je een hashtag gebruikt voor een event check dan eerst welke hashtag het event zelf (of de meeste mensen) hiervoor gebruikt. Als jij net een andere hashtag gebruikt lift je niet mee in de stroom van zoekresultaten en praat je niet mee. Voorbeeld: #LYE2019 of #LYE19

Twitter Hashtag  Dag van de zzp'er #Dvdzzp - Trudy Pannekeet
Let op welke hashtag gebruikt wordt zodat jouw bericht opgepikt wordt

Er zijn op social media standaard hashtags in gebruik, zoals als je een vraag stelt #durftevragen of #dtv. Zoek eens op een van deze 2 en kijk of er vragen langskomen op jouw vakgebied die jij kunt beantwoorden. Daarmee zet jij jezelf neer als expert.

Tip 8. Trending Topics

Je hebt natuurlijk je eigen verhaal te vertellen, maar kijk eens waar op dit moment veel over getwitterd wordt. Dat zijn de trending topics. Je vindt ze op je telefoon als je op het vergrootglas-pictogram klikt (zoeken). En op je desktop rechts van je tijdlijn. Je kunt alle Trending Topics wereldwijd bekijken of aanpassen aan jouw voorkeuren/locatie.

Je kunt ook op www.twimmer.com/ kijken voor de Trending topics laatste 2 – 48 uur (top 100)

Twimmer.com Trending Tweets (Tweeps)

Tip 9. Zoek en gij zult (nog veel meer) vinden

Zoek op trefwoorden met een hashtag of op personen. Je kunt ook uitgebreid zoeken met heel veel specifieke wensen in www.twitter.com/search-advanced

Dit levert je zeker veel nieuwe content en interessante leads op.

Tip 10. Breid je netwerk uit met relevante mensen

Volg kranten, journalisten, influencers, organisaties, vakgenoten, sprekers van een symposium, etc. Kijk ook eens bij andere accounts wie zij volgen of wie hen volgt. Als je offline een interessant artikel in een vakblad of tijdschrift leest zoek de auteur dan eens op op Twitter. De schrijver zal daar misschien ook goede informatie voor jou hebben.

Tip 11. Hoe werkt Twitter in minder tijd

Ja, je kunt de hele dag bezig zijn met social media. Lekker twitterend gesprekken voeren. Maar je hebt ook nog wat anders te doen. Maak gebruik van Tweetdeck. Dit is een gratis tool om de activiteit in een overzicht te monitoren. Als je meerdere accounts hebt kun je die hier overzien op 1 dashboard. En je kunt verschillende tijdlijnen maken, bijv per onderwerp. Je haalt daarmee de ruis weg en je leest alleen over wat jou interesseert.

Twitter Geen tijd voor Twitter - plan je social media - Trudy Panneeet

Heel handig is dat je met Tweetdeck je tweets in kunt plannen. Maak op een moment in de week heel veel tweets. Hoe je voor 10 weken social media berichten maakt lees je hier. Dat levert je best wat tijdwinst op.

Maar zorg daarnaast dat je regelmatig zelf aanwezig bent. Mensen voelen al snel aan of het geautomatiseerd gaat en dan haken ze af. Zoals ik al zei: “Mensen doen zaken met mensen”.

Tip 12. Laat jezelf zien

Al in de tip hierboven benoemd: gedraag je als mens op Twitter. Reageer op mensen die op jouw tweet reageren. Twitter is geen zendmachine. Het is een sociale media. Mensen stellen vragen en willen dus antwoorden. Twitter zoals je praat. Geen gekunstelde tekstjes, je eigen spreektaal, zo leren mensen jou kennen. En daar gaat het om. Mensen willen je leren kennen voordat ze zaken met je doen. Vertel een verhaal. Laat zien hoe jij als ondernemer in het leven staat en hoe jij je werk aan pakt. Daar mag af en toe ook een foto van jezelf bij.

Tip 13. Zorg voor interactie / Engagement:

Interactie is goed voor het algoritme. Berichten waar mensen op reageren worden aan meer mensen getoond.

Interactie krijg je door:

  • Het delen van je kennis = waardevolle tweets.
  • Stel vragen
  • Reageer op vragen van anderen. Zoek op de hashtags  #dtv #durftevragen.
  • Dank retweeters (RT) en
  • Like ook berichten van anderen.
  • Tag anderen indien van toepassing @naam

Netwerken, communiceren, twitteren net als het echte leven 😊.

Tip 14. Communiceer dat je op Twitter zit

Door actief op Twitter bezig te zijn met kennis delen word je gezien. Maar trek ook mensen aan buiten Twitter. Maak zichtbaar op je website dat je op Twitter te volgen bent.Zet het Twitter logo bijv. bij je contactgegevens Doe een oproep op je andere social media kanalen om je ook op Twitter te volgen.

Tip 15. Deeloptie op je website

Kies een Social media plugin voor je website inclusief Twitter zodat mensen gemakkelijk je blogs kunnen delen.

BONUSTIP: Toch niet actief op Twitter?

Heb je een account en kun je het niet opbrengen regelmatig te posten? Begrijp je gewoon niet hoe Twitter werkt of wil je er niet aan? Hoeft niet hoor. Maar vertel dat dan wel op Twitter in een Tweet. Laat het geen dood spoor zijn voor je klant. Maak een Tweet waarin je zegt dat je Twitter niet actief gebruikt en geef aan waar ze je wel kunnen vinden. Op LinkedIn bijvoorbeeld. Of telefonisch bereikbaar voor vragen. Zo stuur je je klant niet weg.

Twitter - Niet actief op Twitter - Laat het geen dood spoor zijn - Waar ben je wel te vinden - Marketing coaching Trudy Pannekeet
Toch niet actief op Twitter? Vertel waar je wel te vinden bent

Zet deze Tweet vast zodat deze altijd bovenaan blijft staan. (klik op het v-tje in de rechterbovenhoek. In het uitrolmenu staat ‘Vastmaken aan het profiel’

Meer leren over hoe Twitter werkt voor jouw bedrijf?

Wil je eens een uurtje uitleg krijgen over wat Twitter voor jouw bedrijf kan betekenen? Hoe jij klanten kunt halen uit Twitter? Bel: 06 238 728 35, app, mail me dan of stuur me een tweet 🐥

Twitter Volg Trudy Pannekeet op Twitter
Volg je mij op Twitter?

Geef een reactie

Sluit Menu

Praktische LinkedIn Training